"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2016. május 27., péntek

A Müncheni botanikus kert 1.

A Nymphenburgi kastély parkja után célba vettem a botanikus kertet és annak egy különlegességét is a többi között.
Aki a parkon át közelíti meg a kertet, az nem a főbejáraton át, hanem a kicsi déli bejárat felől érkezik. A belépő (4,50 Euro, Bayern Ticket-tel 3,00 Euro - 2016) megváltása után pontosan a rododendronok világába csöppentem. Nem is gondoltam rá, lelki szemeim előtt csak a titánbuzogány lebegett - megint jó időben jó helyen jártam -, akkor nyíltak, nagyon megörültem és csak csodálkoztam ennyi szépség láttán. A hatalmas bokrok hatalmas labdányi virágcsoportjai változatoságukkal hívogattak egyik útról a másikra. Az ösvényes rododendron erdő elvarázsolt! Biztos, hogy napfényben más lett volna minden fotó, de az esőcseppek szerintem igazán jól mutatnak a fodros szirmokon. Kinagyítva érdemes a képeket nézegetni!











Rhododendron basilicum






Ez a piros példány már elnyílóban



Nem tudom mennyi idős növények élhetnek itt egy helyen, de a bokrok nagyrésze magasabb volt mint én és ekkora változatosságban egyszerűen ámulatba ejtőek.




Rododendron utcák


Még sok a bimbós


Még sosem láttam ilyen példányt






Annak ellenére, hogy kiadósan esett az eső a rododendronokat permetszerűen öntözték egész idő alatt míg ott jártam.







Egy érdekesség a rododendronokról, amire figyelni kell! Mérgezőek, sőt egyes fajok (sárgák) melyeknek a nektárja, pollenje is tartalmaz egy méreganyagot. Ezen fajok nyílásakor a méhek által begyűjtött méz is tartalmazhatja a méreganyagot.



Volt, hogy az orrom után mentem, a finom illatok zökkentettek ki egyik-másik gyönyörködésemből. Egy csapat idegenvezetővel érkezett, váltottunk néhány szót, majd én ismét elmerültem a magam világában. Egy friss, virágos, citromos illat húzott...

Különleges illata van


Nem sikerült beazonosítanom mi a magyar neve. Egész más képeket kaptam erre a latin névre. Lehet, hogy a tábla nem ehhez a növényhez tartozik, pedig a tövéhez szúrták le.

Mivel pünkösd után pár nappal jártam ott, a másik illatfelhőt a pünkösdi rózsák nyújtották. Ennyiféle változatot még sosem láttam. Hatalmas szirmaikkal becsukódva a szimplák védték a virág közepét az esőtől, de az illatok így is árulkodtak.








A pünkösdi rózsabokrok sem voltak kisebbek a rododendronoknál.



 

Egy pihenő után innen folytatjuk.

18 megjegyzés:

  1. (Valamit elrontottam? eltűnt a kommentem? bocs, ha majd kétszer jelenik meg)
    Szóval azt írtam, hogy csak tekerem-le-meg-fel-meg-le-meg-fel a képeket és nem tudok eldönteni, melyik a legszebbek legszebbike.
    Aztán végülis a páfrányosnál maradok. Egyszerű, de van benne valami "őserő". Gondold el, hány millió éve göngyölgeti ki újra és újra a kis leveleit !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egy kommented jelent meg nálam (eddig), semmi gond.:-)

      Nem véletlen került fel a blogomba a páfrány is. Ha a teremtő valami fantasztikusat alkotott - mert fantasztikus nekem - akkor azok közül a páfrány az egyik. A csigaszerűen kunkorodó levélcsúcsok, majd később a levelek formája, annak fonáka, egy egész telep látványa számomra csodás!

      Törlés
  2. Egész virágerdőben jártál, jól meg nőttek.
    Mindegyik nagyon szép felvétel, ügyes fotós vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ekkora bokrokat még sosem láttam. Köszönöm Kincse. :-)

      Törlés
  3. Hááát, igen! Jól sejtetted, hogy ugyancsak megdobogtatták a szívem ezek a képek! CSODÁLATOSAK!!!
    Itt csak ámuldozni lehet, és vágyakozni egy-egy szépség birtoklásáért. Gyönyörűek a rodik, a pünkösdik, meg minden!
    A Jeli Arborétumban (talán) még ezektől is nagyobb példányok vannak, dzsungelt alkotnak, de ott sajnos nem jelölik az egyes fajták nevét. Látom, itt mindegyiknél ott van a jelzőtábla is. Nagyon hasznos.
    A R.luteum fajtából nekem is van 4 féle, nagyon finom parfüm illatúak. A pünkösdirózsák illata meg semmihez sem hasonlítható. imádom őket is. Sajnos csak 2 féle cserjésem van, a többi pedig lágyszárú. Azt hiszem, hogy még néhányat be kell szereznem belőlük is. Most újra megerősödött bennem ez az elhatározás a képeid láttán.
    Köszönöm neked ezt az élményt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mancoka, a blogodban többször olvastam a rododendron szeretetedről, a gyűjteményeidről. :-)
      Igen, ebben a botanikus kertben minden növény regisztrálva van, mind névtáblával ellátva, az összes fa szintúgy. Az üvegházakban egy kód is jár a növényekhez, aki mobillal megy interneten keresztül érdekes információkat kaphat róluk.
      Örülök, hogy tetszett a bejegyzés!

      Törlés
  4. Ennyi csoda egy helyen, te jó ég, el vagyok ájulva teljesen, kész lennék tőle ott a helyszínen.

    VálaszTörlés
  5. Kavics, ez annyira, de annyira gyönyörű hely lehet. :-)
    A páfrányos fotókhoz én is visszamentem, van valami azokban a páfrányokban, olyan elemi, ősi... vad.

    VálaszTörlés
  6. Odavagyok a botanikus kertekért!!!!kedvenc helyeim a kolostorokon kívül::)

    VálaszTörlés
  7. Micsoda virágpompa.
    Az a különleges virág (valami Wurzel, ha jól rémlik), tegnap mondták a rádióban, hogy tegnap kezdett kinyílni, és csak 3 napig tart a virágzása, ezért most éjfélig nyitva tart a botanikus kert. Egy méteres átmérőjű a virág és állítólag nagyon büdös :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A következő bejegyzésemben lesz a válaszom. :-)

      Törlés
  8. Mesések! már nagyon nehezen bírom, hogy még nem mehetek kirándulni, szépségeket nézegetni!
    Csodaszépek ezek a bokrok! Remélem jövőre én is eljutok ilyen szép helyre :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jobbulást Éva, mihamarabb teljesüljön kirándulós-vágyad! :-)

      Törlés
  9. Fantasztikus virágorgiát hoztál nekünk, köszönjük. Arról tudtam, hogy bizonyos rododendronok mérgezőek, dehogy némelyik pollenje is azt nem. Ha jól tudom itthon inkább csak botanikus kertekben látható ez a virág. Így talán nem kell tartanom tőle, mert nagyon szeretem a mézet :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. :-)
      Ez engem is meglepett, hogy a pollen is tartalmazhat méreganyagot. De nem gondolom, hogy aggódnunk kellene a méz miatt.

      Törlés