"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2015. április 20., hétfő

Ötzi, a jégember és egy bolzanoi kiruccanás

Reggel időben érkeztünk Bolzanoba, Dél-Tirol fővárosába vagy ahogy németül hívják Bozen városába. A főtéren, Waltherplatz deres reggeleknek nyoma sem volt, kellemes napos 16 fok várt bennünket. Viszonylag csend volt az utcákon, mikor barátnőmmel nyakunkba vettük a várost.

Bozen, Waltherplatz

Virágillat, színes-habos virágok fogadtak mindenütt a belvárosban. Itt már 3-4 hét előnnyel tombolt a tavasz. A fák és bokrok zöld lombozattal, bódító orgonák, lila akácok, japán cseresznyék, bodza, tulipánok sőt már a gesztenyefák is büszén tartották gyertyaegyenes virágzataikat. Érdekes újdonságokat is felfedeztem!
A gyümölcs és virágpiaccal kezdtünk, kiültünk egy cappucchinora és élveztük, amint beindul a városi forgatag.

Virágpiac

 

Lila akác

Japán cseresznye

Szőlőmatuzsálem
 
Lila orgona

Gesztenye

Rozmaring


Már messziről csábított élénk rózsaszín virágaival a júdásfa egy utcában. Pompázatos látvány volt a sok kis pillangós virág a hatalmas fa ágain. Még sosem láttam élőben ezt a főleg mediterrán területeken gyakori fát teljes virágzásban. Ehető édes-savanykás virágai bizonyára a mi akácunkhoz lehet hasonló.

Júdásfa


Kínai selyemvirágfa vagy selyemmirtusz (német neve majomcsúzdafa). Sosem hallottam róla, most fedeztem fel magamnak. Még csak most bontották leveleiket, a nyári hónapokban fog virágozni. Lehet fehér, rózsaszín vagy lila. Ami feltűnt már most is, érdekes gyöcsörtös ágai és síma törzse. Kicsit hasonló a meghámlott platánhoz.

Kínai selyemvirágfa

 
Győzelmi emlékmű

A legkülönlegesebb növényt a győzelmi emlékmű közelében fedeztük fel. Messziről, amint megpillantottm, úgy tűnt mintha a fa zöld levelei között vegyesen sok fehér levél is ringatózott volna. Közelebbről még szebb volt! 



Angyalszárnyak :-) Galambfa

Bozen az Etsch, Eisack és Talfer folyók Y elágazása köré épült. A győzelmi emlékmű mellett folyik a Talfer, körülötte zöld park pihenésre, piknikre. A távolban Rafenstein vára emelkedik. Egy következő kirándulás tárgya.

Szerelemlakatok
 
Talfer patak


Rafenstein vára
 
Távolban a csipkés havas hegyek
A győzelmi emlékműtől jövet ( a belváros felé) található az Archeológiai Múzeum(egykori osztrák-magyar nemzeti bank épülete), ahol a jégember/jégmúmia Ötzi található, melynek különös története 1991. szeptember 19-én kezdődött. Érdekes és könnyű megjegyezni e dátumot!
Egy német, nürnbergi házaspár e napon a Tisenjoch hegyekben túrázott amikor is megtalálták a múmiát, amiről csak később derült ki, nem egy egykori hegymászó maradványa, hanem több mint 5000 éves ősünk nagyon jól mumifikálódott teste.
A többszöri ásatások, labori vizsgálatok mára sok érdekességgel szolgálhatnak és világszenzációként is elmondható, hogy a korábban hitt kőkorszak vége Ötzi felfedezésével megrövidült, hisz bebizonyosodott, hogy már ő is rézszerszámokat használt. A kiállítás során megtudhatjuk azt is mit evett, milyen szerszámokat egyebeket használt, mibe öltözött, szeme színe, hol volt tetoválva, hol született, meddig élt, milyen betegségekben szenvedett és nagyban valószínűsíthető az is hogy halt meg. A mára 15 kilóra zsugorodott múmia egy hűtőkamrában - a gleccsernek megfelelő körülményekhez hasonló helyen - fekszik - 6 fokon, majd 100 %-os páratartalomban. Egy ablakon keresztül látható a szigorú körülmények között őrzött lelet. Fényképezni tilos, sok olvasható információ és használati tárgy mellett látható Ötzi testének emberhű másolata. Íme a 160 cm magas 50 kg-os ca. 45 éves Ötzi...

Ötzi, a jégmúmia emberhű másolata



Tovább sétálva felfedeztünk egy eldugott kis házi készítésű fagylaltos üzletet. Azonnal kilőttem egy számunkra ismeretlen fagylaltot, bazsalikomos-gyömbéres. Ezt ki kell próbálni! Aki szereti a különleges esetleg szokatlan ízek harmóniáját nem fog benne csalódi. Szerintem fantasztikus, először friss bazsalikomos bizsergés, majd pikáns gyömbér záróíz. Az olaszoknál többnyire kis lapátkával adagolják a fagylaltot a tölcsérbe vagy pohárba. Szerintem több is egy adag, mint a mi megszokott gombócaink. A különleges íz visszacsábított, délután is vettünk e fagyiból, épp akkor készült egy friss adag…

A belváros utcácskáiban egyre nagyobb volt a mozgolódás, különböző népviseletű csoportok érkeztek, távolból zene szólt.






Régi falak, régi falfestéseket rejtenek, képek, jelek, számok. Mindegyiknek története van, érdemes lenne benne elmerülni. Egy üveggel fedett földalatti ásatások után láthatjuk az egykori Bolzano (Bozen) várfalainak nyomait.
  

Bozen címere



Egykori várfal nyomai

Gótikus mennyezetek

Különös napórák

Színes mozaikkal kirakott képek

Betévedtünk egy csendes kis szerzetesi udvarba. Itt is a falakon a gótikus mennyezeten szebbnél szebb képek, a török időkre utalnak. A belső udvarban épp az öntözőrendszert üzemeltették be egy fiatal araukária (délfenyő) körül.







Araukária
 
A belső udvar napórája


Bolzano magyar testvérvárosa 1990. óta Sopron vagy németül Ödenburg, egy utcát is elneveztek róla (Via Sopron), de nem a belváros közelében található.
A város múltja az 1170-es évekig nyúlik vissza, ekkor épült át a Waltherplatz előtt álló dóm, a Mária templom.

Bolzanoi dóm


Gótikus belső


Délutánra olyannyira megtelt a főtér, hogy szabad helyet is alig találtunk. A szebbnél szebb népviseletbe öltözött helyi és környékes országokból érkezett emberek sorban felvonultak, zene szólt, beszédek hangzottak el, emlékezés volt a háborúban elhunytakra.

 




Viszlát Bolzano!

26 megjegyzés:

  1. Mi is voltunk Bolzanoban, de nincsenek különösen mély vagy emlékezetes benyomásaim róla. A japán cseresznye nem az, amit mi otthon babarózsának hívunk? Nem tudom.
    üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rengeteg szép dolgot láttam és tudom, hogy még mi mindent szeretnék ott, vagy a közelben megnézni. Nekem sokat jelent ez a város.
      Amit mi babarózsának hívunk apróbb virágú cserje, a japán cseresznye nagyobb virágú és fa, ha jól tudom.

      Törlés
  2. hihetetlen, hogy annyira zöld már ott minden...persze az jóval délebbre van, de akkor is, ez nem járja :)

    a képek alapján nagyon hangulatos városka és az a fa? az az ismeretlen, fehér virágú fa? már megnéztem jó párszor :) no meg a júdásfa? :O én ezektől kész vagyok :)

    a falon, a fülkében vagy minek nevezzem? a freskó kopottságában is szép!

    Ötzi meg...érdekes belegondolni, hogy 5000 éve pihent a jégben, s még ki tudja meddig tartja úgy a mai technika...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bozen meditárránias klímájának köszönhetően hamarabb kezdődik a tavasz és tovább tart a nyár.
      Az angyalszárnyú fát még most is nyomozom. :-)
      Ötzi, egy világszenzáció!

      Törlés
  3. Kavics, fantasztikusak a fotók... még a szívem is belesajdult azokba a virágosokba...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Chanson, köszi, ilyen helyeken könnyű jó fotókat készíteni.:-) a virágoktól nekem is nehéz volt szabadulni... Te ismered azt az angyalszárnyú fát??

      Törlés
    2. Galambfa vagy zsebkendőfa (Davidia involucrata) a somfélék családjába tartozó, közepes méretű, lombhullató fa.
      Dél-, Közép- és DNy-Kínában őshonos. :-)

      Törlés
    3. Köszi Chanson, Aranyos is rátalált a neten. :-)

      Törlés
    4. Most olvasom... Nem figyeltem a kommenteket. :-)

      Törlés
    5. Semmi gond :-) köszi, hogy megírtad nekünk!

      Törlés
  4. Na. Hát már vártam, de egy részlettel még adósom vagy ! (Meisner) Az Ötzi: meglepett a szobor - holott nem egy filmet láttam már róla Milyen hosszúak a karjai!
    A virágzó fák pompázatosak, majd este lesz időm, picit próbálok keresgélni én is a pillangószárnyű virág után. A fagyi ? Hááááát - én olyan konzervatív vagyok, biztos volt ott kedvemre-való (karamella,csoki) is :-)
    Milyen "érdekes" - annak a nyelvét öltő kapudísznek, vagy kilincsnek(?) a végét még nem törte le senki. Nálunk tutti, hogy már rég nem lenne meg....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-) Sejtettem, hogy Messnerre gondolsz, még magamnak is adós vagyok vele! Sajnos nem fért bele a napi programba. Listán van a komplett MMM múzeum megtekintése!
      Ez jó, nekem is ez volt az első meglátásom Ötziről! Meg hogy milyen hatalmas kezei voltak. Hiába no, több mint 5000 éves... ős
      A kilincs-nyelvek (mert 2 is volt) megkopottak voltak, de nem törte le senki.

      Törlés
    2. najaperszehogy Messner :-) (Még nem ébredtem fel egészen, amikor kommenteltem...)
      Azt azért nagyon várom...Valójában szurkolok, hogy esetleg személyesen is találkozzatok vele. Én (a számtalan filmje miatt) szinte személyes ismerősnek érzem, és tényleg nagyon kedvelem, becsülöm.

      Törlés
    3. Kedves Tőled, hogy szurkolsz nekünk. :-) Az nagy megtiszteltetés lenne, ha személyesen is találkozhatnánk vele, hisz én is igen nagyra becsülöm és különösen szimpatikusnak tartom.

      Törlés
  5. Azt hiszem megtaláltam: Galambfa !!! :-)
    galambfa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, igen!!! Köszönöm Aranyos! :-)

      Törlés
  6. Engem is a virágzó növények hatottak meg igazán, csodás! Angyalszárnyú virágzást még nem láttam, fantasztikus, örülök, hogy már beazonosítottátok!:)
    Az ünnepi forgatag szintén olyan sokszínű, mint a virágzás, jó ilyenkor fotózni!
    Ötzi jó srác, nekem nem tűnt fel, hogy aránytalan lenne, de majd visszanézem!;)
    A nyelvre akartam rákérdezni én is, de már kaptam választ, így marad a fagyi, amit nagyon szívesen megkóstoltam volna, szeretem a különlegességeket!
    Ismét fantasztikus helyen jártál, köszönöm a beszámolót.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, angyalszárnyút Aronyos segítségével beazonosítottuk. :-) Minden nap tanul valamit az ember lánya... :-D
      Sejtettem, hogy Te is vevő vagy a különleges fagyira! :-)
      Én köszönöm, hogy hozzászóltál!

      Törlés
  7. Köszönöm ezt a csodás sétát , soha nem látott fákkal virágokkal igazi csemege a szemnek. Valami hasonló rózsaszín fa volt a házunk sarkánál is, le is lett fotózva, de a kép elveszett, a fa szép lassan a savas esőtől kipusztult, kár érte, mert sokat gyönyörködtem benne.
    Nálam csak a kiskertet láthatod, a házunk előtt. Van hóvirág, ibolya, , gyöngyvirág, de még rózsatő is. :-)

    Ötzi papa jól tartja magát :-) Bár nekem fura, hogy alul vastag a ruházata, felül meg csupasz. Kíváncsi lennék arra hogyan élt, mit evett, hol lakott, és végül mi vette rá a nagy túrára, ahol elérte a végzete.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, én is annak örülök igazán, amikor új növényeket fedezek fel. :-) Más éghajlaton ennek mindig nagy a valószínűsége.

      Felül is öltözött volt, fenn 3000 m-en találtak rá, anno ott is hideg volt. A felső ruházatát is kiállították. Többnyire húst evett, de volt nála aszalt kökény is, hasonló népbetegségekkel rendelkezett, mint a mai ember. Pl. itt is sok érdekeset olvashatsz róla vagy írd be a keresőbe a nevét.
      http://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi

      Törlés
  8. Milyen szép kirándulás volt ez is! Jó, hogy rajtatok keresztül én is részesedhetek a látottakból. A galambfába rögtön beleszerettem! :-)
    Általában késésben vagyok az olvasással, de most ez előnyömre vált, mert megtudtam a nevét. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek örülök Pipulka. :-) A galambfával nem vagy egyedül, bár nekem már megmarad angyalszárnynak... :-D

      A hátrány nézőpont kérdése szerint olykor előny és ez fordítva is igaz lehet. :-)

      Törlés
  9. Óóóóó Tirol! Nem voltam még ott, de rengeteg fotót és videót láttam már róla. A személyes élmények nélkül is mondhatom, hogy a szívem egyik csücske. Remélem egyszer látom majd. Ötzi történetét hallottam már, de nem rémlik, hogy akkor láttam volna róla fotót, így köszönet érte :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tirolnak is nagyon sok szép része van (ha nem az egész!) Bármerre jártunk Tirolban csak ámultam eddig.
      Örülök, hogy "bemutathattam" Ötzit. :-)

      Törlés