"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2016. március 30., szerda

Dominikai Köztársaság, a zöld sziget 4.

Szállodánk nagy és naponta gondozott kertjében a legdúsabban virágzó bokor, az indiai lángcserje pompázott. De másutt is a sziget északi és keleti részén is gyakran köszönt rám piros, narancs, rózsaszín, sárga vagy fehér változatban. 
A hotelben a kedves szobalányok előszeretettel használták dekorációnak a mosdókban a mosdókagyló körül vagy a szobákban a törölközőkből hajtogatott különböző figurák még díszesebbé tételéhez.
Rajtuk kívül a pici kolibrik is rendszeresen látogatták a virágfejeket nektárért. A nagyobb, pillangó nagyságú, örökmozgó smaragd színű madárkák nem várták meg, hogy lencsevégre kapjam őket.

Indiai lángcserje



A pompás kutyatejre (krisztustövisre) vagy euphorbiára is rátaláltam itt, méghozzá elég gyakran. Amikor Németországba költöztem egy cseréppel kaptam otthonról már nyíló állapotban és szünet nélkül (!) több mint 10 évig virágzott nálam. Ezzel lepipálta az összes orchideám virág-termékenységét. Több oldalhajtását is letettem szaporításra, mindig sikerrel. A dominikai példányok között főleg óriás virágúak nyílnak.

Euphorbia apró, amilyen nekem is volt

Ezek az óriás virágúak



A hibiszkuszok kerülhetnek a gyakorisági lista következő helyére. Szimpla, dupla, piros, rószaszín, fehér, sárga, narancs színekben. De amit itt találtam, azt még korábban soha sehol sem láttam hibiszkuszéknál.


  


Ezt a fajta hibiszkuszt még sosem láttam

A kertben nyíltak még a fehér pókliliomok, tarka leveleikkel díszelegtek a kroton- és pletykafélék.

Pókliliom


Kroton


Bunkóliliom

Pletyka


Philodendronféle ?

Pozsgások

  

Virágzó illatos szanzeviériák (anyósnyelv)

Filodendron fajta

Fikusz fák

Strand és utcai sétáink során is igen sok féle virágzó növényt és/vagy gyümölccsel teli flórát láttam, mindenfelé. Hihetetlenül gazdag ország e szempontból. A sok esőnek és napsütésnek köszönhetően szinte magától terem minden, emberi beavatkozásra nincs is szükség.

Egy tengerparti szépség

Egzotikum, ami már húsz éve nekem is volt otthon, de sajnos nem élt sokáig, hisz nincs az a páratartalom Közép-Európában, mint a trópusokon. Ez pedig a tillandzia, magyarul szakállbromélia. Dominikán hatalmas fák voltak teli a levegő akrobatáival. Sajnos akkor nem nyíltak. Micsoda pompa lett volna, ha épp nyílnak és elborítják a fákat a szebbnél szebb virágok...

Tillandzia



Róla hittem először, hogy mimóza, de a teszt azonnal egyértelművé tette, hogy nem. :-)



Ő a mimóza

Tüskés tevefa
 
Pluméria
 
Sivatagi rózsa szépséges virága


Gyapot

Tölcsérjázmin



Egy pillangós


Egy heliconia féle





Illatos tamaindusz

Amapola fa

Annak virágai

Méretek érzékeltetése

Árokszéli szépségek




Szárazvirágnak

Elnyílt kínai selyemakácfákat, murvafürtöket(boungainvillea) mindenféle színben, többféle pillangós virágút, pozsgásokat és még ki tudja mi mindent láttam, mit nem vettem észre a 8.000 különböző növény közül, ami a szigeten él. Biológusoknak, hobbikertészeknek van mit megfigyelni, begyűjteni.

21 megjegyzés:

  1. Rengeteg virág, és mindezeket hogy jegyezted meg?
    Nagyon szép tőled, hogy gondoltál ránk, és megismertetsz velük.
    Nekem a pókliliom volt a meglepetés, ez valami hallatlan finom, törékeny vonalakból áll.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amelyeket ismerek azzal ugye nincs gond. De mindet én sem ismertem, egyiket-másikat utólag azonosítottam be. Érdekel a dolog, amennyit olvasok utána bogarászáskor annyit tanulok. :-)
      Érdekes a pókliliom is, engem most talán az a különleges szirmú hibiszkusz fogott meg.

      Törlés
  2. jaj, kész vagyok tőle! persze jó értelemben véve :) sóhaj, sóhaj...mennyi szépség, azok a hibiszkuszok! és amit mi itt szobanövényként babusgatunk, ott szabadon élhetnek kint.

    Sok ismerős virágot mutattál meg, valahogy most mégis másképp nézek rá, hogy tudom az az élőhelyük, természetes közegük a mi cserepeink helyett... :)

    wow...gyönyörűek no! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pontosan ez fogott meg benne, hogy nálunk szobanövényként ismert, ott meg szabadon kertekben, olykor útszéleken virágzik, növekszik mindaz.

      Törlés
  3. Húúúúúúúú, micsoda arzenál! Csak ámulok és közben vágyakozom..... sajnos ezt én már nem tapasztalhatom meg, egy ilen hosszú repülő utat nem bírnék már ki.
    Csudajó lehetett ezt végig fotózni, élvezni a sok szépség közelségét.
    nagyon örülök, hogy legalább rajtad keresztül részese lehettem ennek!
    Az a fehér gömb alakú virág Tunéziában is van, de a nevét nem tudom. Hoztam is a magjából, olyan akác-szerű a termése. Ki is kelt, virágzott is talán két évben, de aztán elhunyt.
    Milyen magokat vagy hajtásokat hoztál?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Mancoka, hogy tetszett.
      Sajnos én sem tudtam mindent beazonosítani. Igen, az a fehér gömb alakú is valami akácféleség lehet.
      Ezért nem hoztam semmilyen magot vagy hajtást, mert nem hiszem, hogy a mi klímánkkal azonosulni tudna.
      Egyet bánok viszont, hogy nem hoztam, az pedig a maracuja mag. Szobanövényként talán lett volna belőle valami. Annyit ettem (hihi minden nap) és nem jutott eszembe, hogy fogjak magot... :-D

      Törlés
    2. Bocs, egyetlen magot mégis hoztam, de nem szándékosan, bent maradt a hátizsákom zsebében egy kakaóbab. De erről majd a következő bejegyzésben. :-)

      Törlés
  4. Hát ez csodálatos! Nem is találok szavakat.
    Érdekes látni a szobanövényeinket a természetben. Mennyi-mennyi fajta szépség!

    VálaszTörlés
  5. Mindig elképedek,amikor trópusi országban virulnak és dúsulnak az itthon szobanövényként pátyolgatott virágok! :)

    VálaszTörlés
  6. Én is rácsodálkoztam, ahogy olvasni kezdtelek a növényvilágba való belemerülésedbe. Így az igazi, ha utána jársz, mindig tanul az ember. A hibiszkusz, pókliliom nekem is tetszett, de a száraz virágnak való is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekel, jó érzés valamit felfedezni, amit megismertem már valahol. De az is jó, amikor az internet segítségével sikerül a beazonosítás. :-)

      Törlés
  7. Rengeteg nevet tudsz, ügyes vagy a kiderítésben. Én nem erőltetem meg magam különösebben, mert képtelen vagyok még az egyszerűbbek nevét is megjegyezni, mert csak egyszer használom a nevet, míg a blogban felcímkézem és utána feledésbe merül. :-)
    Olyan szarvasagancs szerű hibisztkuszt én Sansibáron láttam, pókliliomot még soha nem láttam.
    Imádom ezeket a trópusi növényeket. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Flögi, mindig tanulok valami újat, ha beazonosítottam. Érdekel a dolog, foglalkozom vele, így nem megerőltető. :-)
      Különösen jó más kontinensek élővilágát megismerni és összevetni a miénkkel.

      Törlés
  8. Milyen gazdag sorozat! Madárkedvelőként viszont sajnálattal olvastam, hogy nem sikerült kolibrit fotóznod. De legalább láttad élőben azokat a tündéri kis ventilátorokat :D Biztos nagy élmény lehetett. Imádom őket, de eddig csak természetfilmekben volt hozzájuk szerencsém.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm. :-)
      Igen, sajnos kolibriről nem hoztam fotókat, nem volt könnyű a kis izgágákat lencsevégre kapni. Kaptam ugyan tippet a szállodában, hogy üljek ki a medencéhez és tegyek pohárba egy piros szörpöt az asztalomra, majd jönnek.
      Nos, a medence nem a mi helyünk, mi, ha nem úton voltunk, akkor a homokos, árnyas strandot részesítettük előnybe. ÉS egy alkalommal - mintegy meglepetés - a fejem feletti faágra szállt le egy kis kolibri. Vettem én szép lassan a gépet a kezembe, de azt már nem várta meg, hogy fókuszáljak is... és elröppent.
      De mégis, mennyi az esélye annak, hogy egy kolibri leszáll pont a fejed feletti ágra? Nem sok. Az a kép a fejembe íródótt. :-)

      Törlés
  9. Hú, micsoda virágorgia!
    És valahogy így, hogy te meséled, egész más, mintha csak úgy látná az ember neten. Sokkal személyesebb, és élőbb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon kedves Pipulka, köszönöm! <3

      Törlés
  10. Én tudom, ha valaki elkezdené felsorolni, hogy itthon (is) mennyiféle szépséges virág van - akkor abból is lenne egy sereg - de ez, amit megmutattál, elkápráztató. Csodásak a virágok, különösek, egzotikusak. Mintha egy botanikus kertben járna az ember. Gyönyörűség volt ezeket a képeket (többször is) végig-görgetni !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez így van Aranyos, minden kontinensen van valami csodás; növények, állatok, kőzet, táj, emberek, szokások és még sorolhatnám.
      Talán az ismeretlenben van valami izgalom is hozzá. :-) Valamelyest megismerni az ismeretlent.
      Örülök, ha tetszett az összeállításom!

      Törlés