"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2015. szeptember 27., vasárnap

Gesztenye koppan, jönnek a tehenek és mi gombócozunk

“Ijesztő, ahogy ezek a faóriások lassan haldokolni kezdenek, tegnap reggel még a koronájuk csúcsán volt észrevehető egy kis vörösség, ma már az egész fát átlengi valami rőt szín, mintha bengáli tűz égne a lombjai között. Az ember alázatot tanul a gigászok türelmétől, ahogy ezek a gesztenyék és platánok az őszt elviselik: moccanás nélkül, egy helyben állnak, s reggelre, mint egy sárga tócsa áll a lábuk körül az éjjel lehullott avar.
A növények magánya rettenetes, százszorosa az emberének, és magányos haláluk ezerszer olyan szánalomra méltó. Minden bajunk, gondunk eltörpül itt e fák alatt.” Örkény István

A napokban hallottam egy útifilmben, hogy Korzikán a (szelíd) gesztenyefát kenyérfának is hívják. Régen - meg újabban ismét - e gesztenyéből késztettek lisztet, amiből aztán a kenyér is készült.

Akik gyűjtik a gesztenyét, már biztosan felfigyeltek rá, hogy egész biztos akad a gesztenyék között legalább egy, amelyiknek a rajzolata egy szivet formáz… :-)



A múlt hétvége annyi programmal hivogatott mindenfelé... 
Megkezdődött az idei Oktoberfest, a tiroli gombócfesztivál - amiről már évek óta nem maradhatunk le - és vele egyúttal a tehenek lehajtása a hegyekből a falvakba, mely mindig ünnepélyes keretek között zajlik.
Hangos kolompszóval érkeznek, a tehenek színes fejdíszeikre a gazdák már hetekkel előtte készülnek. Fonják, díszítik teheneiket. E több mint 400 éves hagyomány ma az internet segítségével könnyebben nyomonkövethető, hol mikorra tervezik.
Tirolban, Sankt Johannba igyekezve a gombócfesztiválra sikerült lencsevégre kapnom e színes-zajos pillanatokból.




Röviden e szokásról:
A marhák mellett lovak, birkák és kecskék is fenn tartózkodnak az alpesi legelőkön minden év júniusától szeptemberéig. Viszont én csak teheneket láttam díszes pompában masírozni. Szeptemberben kerül sor erre az évzáró eseményre - felkészülve a télre - a falvakban.
A lejövetel előtti este utoljára megfejik a kérődzőket és felkészítik a szerencsés menetre. Térségenként változik a díszítés. Van ahol a fejdíszek színes szalagok, fonatok, virágkoszorúk. Örökzöldek kerülnek bele gyógynövény és/vagy alpesi virágokkal "fűszerezve". Vannak szokások, ahol apró figurákat, kereszteket, szent képeket is felhasználnak. De a kolompok mindenütt jelen vannak a rossz szellemek elűzésére. Ha valamelyik családban az évben szerencsétlenség, halál történt akár el is maradhat a pompőz menet vagy fekete díszítés jelzi azt.

Az idei 34. gombócfesztivál semmiben sem különbözött az előzőektől. Belépő (4,00 Eu 2015.) megváltása után mindenki megkapja az azévi kitűzőjét és kezdődhetett a mulatság. A megterített asztalok már telítve voltak. A sátrak előtt hosszú sorokban várakoztak az éhes, szomjas látogatók. Részletes leírást már korábban itt olvashattatok. A gombócok ízei még mindig kitűnőek, a zene, a hangulat sem hagyott alább. Nálam még mindig a sárgabarackos gombóc viszi a primet. :-)

 

24 megjegyzés:

  1. Ez nagyszerű program! Érdekes lehet. Mi a Mihály- napi vásárra készülődünk ilyenkor.
    Felétek már ilyen sárgák a levelek? Nálunk még épp, hogy csak észrevenni,: beszökött az ősz! Pedig nagyon szeretem a gyönyörű színes évszakot, a meseszép színű leveleivel.
    Gesztenyét rengeteget gyűjtünk, azzal " fizetünk" az oviban a Mihály- napi vásárban :) Én is találtam már szív alakút :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, elérkezett az őszi vásárpok ideje. Ennyire még nem sárgák a levelek, kis turpisság van a dologban, egy tavalyi fotómat használtam most fel. :-)
      Sejtettem, hogy lesz más is, aki felfigyel a szívrajzolatú gesztenyékre... :-)

      Törlés
    2. NNe máá... most meg gesztenyét keresünk és szív alakot benne?


      Szépek a fotók...még át kell olvasni...

      Törlés
    3. :-D :-D :-D
      Verácska, ezen most olyan jót nevettem! Kis változatosság a kavicsok után... na?
      Köszi!

      Törlés
    4. :)))))) Én is jót nevettem.:) Kavics mindenfélét gyűjtet velünk.:))))))))

      Törlés
  2. Mennyire hangulatos program!
    Gesztenyét gyűjtünk természetesen: Kisasszonykával kötelező.:)

    VálaszTörlés
  3. Istenem, ha én egy almtrieb-en csak egyetlenegyszer részt vehetnék !!! Számát sem tudom, hányszor láttam, és annak se tudom a számát, ahányszor kívántam ott lenni. Dacára, hogy tudom, az állatoknak ez nem igazi mulatság - de valahogy az egész úgy zusammen: a feldíszítésük az almon, az ügyes leterelésük a lehetetlen utakon, a bevonulásuk az örömködő tömegbe, betalálásuk a saját istállójukba (na jó, biztos kis segítséggel) - de az egész úgy egyben, számomra valami fantasztikum. És egyáltalán...egy alm, az élet, vagy egy nyár ott...Olyan kár, hogy nem vagyok fiatal. Borzasztó szívesen kipróbálnék egy szezont sennerinként ....Rossz időben, rossz helyre születtem.
    Avagy: visszavágyom előző életembe ????
    A gombócok, meg a gesztenyék hidegen hagynak...de a tehenek, meg a hegyek.... Oka kell legyen ennek - szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kár hogy nem vagy fiatalabb, mert akkor tényleg jöhetné hajtani, van rá lehetőség. Majd a következő életedben Aranyos! :-)

      Törlés
  4. Én még a kavicsoknál vagyok lemaradva...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Holdgyöngy, semmi gond, még van bőven gesztenye..:-)

      Törlés
  5. Engem is megfertőztél: lesem a gesztenyéket :)
    De érdekes a tehenek lehajtásának megünneplése. Nem hallottam még erről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó :-) kollektív gesztenyézés. Sejtettem, hogy nem leszek egyedül. :-)

      Törlés
  6. Wow, ott már ilyen hirtelen őszbe fordultak a színek? Itt még egy-egy kis színesedés látszik csak a lombokon. Akkor itt is figyelnem kell majd nagyon, nehogy lemaradjak róla :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miklós, az aranyló gesztenyelomb egy tavalyi kép, de már kezd hozzá hasonlítani most is és gesztenye van bőven. Le ne maradj a gyűjtésről!

      Törlés
  7. Jó lenne ha nálunk is lenne vadgesztenyefa, mert a gesztenyével jól lehet mosni :-)
    Hasonlatos a mosódióhoz, ráadásul legalább ingyen van és egy jó kis sétával megfejelve mennyei lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, pontosan ez a szándékom. Már száradnak a szemek, hogy aztán ki tudjam próbálni a természet adta szaponint. :-)
      Pontosan, ahogy írod, séta, friss levegő, mosószergyűjtés...

      Törlés
  8. itt nem olyan szép a gesztenyefa lombja, inkább le van száradva, mint színesedne...gesztenye is alig van alatta. Pont ma hoztam haza egy olyat, amin még rajta van a héja.

    egyszer raktunk ki egy olyan 1000 db-os puzzle-t, amin ilyen díszbe öltöztetett tehenek voltak :) nem felejtem el, mennyit kínlódtunk vele, még kicsik voltak a gyerekek, de inkább Ők rakosgatták ki a végén.

    Még sosem ettem sárgabarackos gombócot...biztos finom pedig és nem nehezebb megcsinálni, mint a szilvásat, de valahogy mégis kimaradt az életemből.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hú, itt rengeteg van a környékünkön, szép nagy szemek.

      De jó, ilyen kirakótok volt? :-)

      Végül is semmi nagy különbség a szilvásgombóchoz képest, csak a szilva helyett sárgabarack van benne. Bár nekem mindegy milyen gombóc... :-D

      Törlés
    2. igen, olyasmi díszbe öltöztetett tehenek voltak, mint amit Te is mutattál a fotókon, egy hegyi legelőn :)) megvan még mindig, valamelyik heverő ágyneműtartójában :)))

      Törlés
  9. Azt hiszem ellennék szívesen egy nyáron fenn az alpesi legelőn a tehénkékkel. Koszorút is szívesen fonnék rájuk a lejövetelhez, ebben profi vagyok. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pipulka lehetőség van rá, próba szerencse. :-)

      Törlés