"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2016. július 12., kedd

Szupercella

Tegnap egy félelmetes, ugyanakkor hihetetlenül érdekes és számomra szép természeti jelenség megfigyelői lehettünk az Alpokban.
1.000 m-en jártunk fenn, itt is nagy meleg (30-33 fok) volt nemcsak lenn a falvakban, várható volt a zivatar.
Még vígan sütött a nap, hűsöltünk az árnyékban, mikor az Alm dolgozói csukták le a napernyőket, rámoltak el minden könnyen mozdíthatót. Kérdésünkre “ jön a vihar?” igenlő választ kaptunk és a távolban, az olasz Alpokon túl már láttuk is megváltozott az ég színe.

Valami készül

- “Mennyi időnk van még?” 
- “Ca. ½ vagy ¾ óra.” jött a válasz.

Indultunk hazafelé (autóval voltunk) pont abba az irányba, amerről a sötét színek érkeztek. Azt hamarosan követett egy oszloposan haladó felhőréteg, benne esővel. Folyamatosan villámlott, dörgött. A rádió azonnal értesítette az érintett területeken tartózkodókat a fokozott figyelemre, zivatar jégesővel érkezik.

“Szupercella általában heves zivataroknál jön létre, melyek zivatarláncokba fejlődnek.
Amikor egy forró, meleg periódust egy markáns hidegfront szakít meg, zivatarláncokba rendeződhetnek. A zivatarláncok szabályosan rendezett viharfelhők, amik több kilométer hosszúságúak is lehetnek. Az ilyen láncokban kialakulhatnak fejlett zivatarfelhők is, amelyeket szupercellának nevezünk. A szupercella hevesebb, mint egy átlagos cella vagy zivatarfelhő, mert a szupercellából akár 2 cm-es vagy nagyobb jég is hullhat, akár 100 km/h széllökés is lehetséges, és a villámok száma percenként meghaladhatja a 80 000 kisülést. A szupercellából nem kizárt, hogy kialakulhat egy-egy tuba vagy tornádó. Az ilyen szupercellák kipattanásakor abban a régióban, amiben kipattant, előfordulhat a piros riasztás is, amely igen erős vihart jelent.” Wikipédia

Még az olasz Alpok felett

Mögötte már süt a nap


Már Bajorországban jár






Nagyon szép természeti jelenség volt! Jó időben, jó helyen, most főleg biztos helyen voltunk, amikor mindezt megfigyelhettük.
Később irányt változtatott, jött felénk, élénkült a szél, de el nem ért, csak a szele némi esővel. Végre lehűlt a levegő, elviselhető 22 fokra.

Zahmer Kaiser


20 megjegyzés:

  1. Nem lett volna szerencsés akkor pont a hegyen lenni :)

    Nagyon jó fotók, én az ilyenektől itthon már "rinyálok" rendesen :) talán annyi jó van benne, hogy gyorsan tovább mozdul, igaz a terhét igen rövid idő alatt is le tudja dobni...

    Itthonra csütörtökre jelzik a lehűlést, ma 34°-al tetőzött a teraszunkon, árnyékban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem bizony! Jó, hogy tőlünk tisztes távolságban volt.

      Ilyen látványos zivatart a hegyekben most láttam először.

      Most jól esik a kellemes lehült levegő. az imént is volt egy kiadós eső. Küldöm felétek. :)

      Törlés
  2. Közben már olvastam is az orig.hu-n hogy milyen károkat okozott Bajorországban a vihar, azonnal eszembe jutott a fotód, amin írtad, hogy már Bajorország felett van...

    VálaszTörlés
  3. Na tessék, egy újabb sztori, amit picit lehet irigyelni tőled, s amit lehet csodálni...Mindenféle felhőket szeretek látni - ilyeneket is megnéznék szívesen. Ilyenkor érzem igazán, mennyire be vagyok zárva a városba. Kilátás sehol.
    Semmire.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is van felhőgyűjteményem, de ez a példány felülmúlja mindegyiket!

      Törlés
  4. Itt tegnap Szombathelyen tarolt egy hasonló. Múltkor a Balatonon sikerült fotózni egy másikat. Szinte minden évben elcsípünk egyet, amit fotózni is is lehet... Számomra annyira szép és fenséges. Nagyon szeretem a szupercellákat. Utálom is, hogy nálunk a házak, vezetékek miatt nem lehet lefotózni szinte egyet sem.
    Egyébként emlékszem, a legszebbel én is a hegyekben, Erdélyben találkoztam Marosfő közelében, épp kúszott fel a hegy fölé. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó Chanson, nekem most volt egy ilyen hatalmashoz a szabadban (értsd nem házak, vezetékek közt) először szerencsém.
      Ami nagyon tetszett a gyors mozgása, a srég oszlopszerű eső/jég zuhataga.

      Egy tornádószériát (16 db!) is megéltem a török tengerparton. Kétfélék voltak. Egy ami odafentől tekergett alá és egy amik a tenger felszínén szippantották fel a vizet tölcséreikbe. Ott akkor féltem, amikor pontosan felénk tartott egy tölcsér. Az ijesztő volt, mindenki menekült be a szállodába.

      Törlés
    2. Juhujjj, nekem az még kimaradt... de nagy vágyam viharvadászkodni, ha már ráérő nyugdíjas leszek. :-D
      Most is viharban jöttünk haza, félelmetes volt. Mindenütt villámok körülöttünk az éjszakában, szakadó eső, az úton átfolyások... :-)

      Törlés
    3. :-D sokan vannak, akik viharvadászkodnak. Van ebben is némi "adrenalin kick". :)

      Törlés
  5. uhhh, én még ilyet nem láttam, főleg nem élőben, főleg nem ilyen közelről
    de meg értem a viharvadászokat, eszméletlen izgiszép

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is megértem a viharvadászokat! Tegnap picit utánaolvastam a témának, megnéztem pár videót, tényleg nagyon izgalmas még utólag is átélni a filmeken.

      Törlés
  6. bár a lányomékat jól beterítette
    http://www.nlcafe.hu/ezvan/20160713/szombathely-vihar-idoaras/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a linket, megnéztem. Nos, akit elér az nem örül a látványnak. Sajnos itt is vannak károsultak a hétfői zivatar után.

      Törlés
  7. De jól elkaptad! Félelmetes!

    VálaszTörlés
  8. Tényleg jól elkaptad, félelmetes fotók, s jók is.

    VálaszTörlés
  9. Gyönyörű fotók egy érdekes természeti jelenségről. Mostanság egyre többször látni érdekes viharfelhő formákat, színeket, mozgásokat. Ez azért nem túl jó jel...
    Itt ma egész nap szakad az eső és 17 fok van. Tiszta ősz, de jövő hétre állítólag megint jön a kánikula.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm.
      Itt is folyton változó, hol hőség, hol hűvös esős. Most épp az esősből kilépve a hőség felé tartunk. :)

      Törlés