"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2015. január 12., hétfő

A világ leghosszabb vára télen

Burghausen a Salzach folyó mellett a bajor és osztrák határ mentén húzódó kisvároska, a világ leghosszabb váregyüttesével.
A már korábban járt Wagingersee-től északra található a Salzach folyó mentén.

Az 1051 m hosszú jó állapotban megmaradt épületek története a késő középkorra nyúlik vissza. Az ásatások viszont a bronz- és vaskor, a kelták és rómaik nyomait is felderítették itt.
Több herceg is uralkodott a vár falai között, virágkorát az 1400-as és 1500-as évek környékén élte, mai képe is erre az időszakra hasonlít a leginkább.
A km hosszú vár épületei egy dombon húzódnak, egyik oldalán a Salzach folyó folyik, a másik oldalon a Wöhrsee tó csillog. Az egykori épületek hat udvart foglalnak magukba, - a parkoló, a főbejárat a 6. udvar felől közelíthető meg - és egymás után járhatók be.

A kép jobb oldalán a főbejárat, a parkoló


Egy modern kompozíció

A 6. udvar temploma

Óratorony napórával


 
Az udvarok épületei mind a múltat idézik, tornyok, cakkos várfalak, boltíves kapuk, vasveretes ajtók, óriás zárak, kilincsek, templomtornyok, kápolnák. Több épületet magánlakássá alakítottak, nem látogatható. Igazi élet a váregyüttesben áprilistől októberig van igazán, ilyenkor télen csendes. 
A 6. udvar érdekessége a fotóskiállítás háza. Itt voltak anno a középkori hivatalok, a vár szolgálóinak lakhelyei. Ott jártunkkor sajnos zárva volt.

Magánházak udvarai

 




 
Hivatalnoki torony

Az 5. udvarból szép kilátás nyílik a Wöhrsee-re és itt áll a Hedwig kápolna, amit az 1480-as években építtetett az akkor uralkodó Georg dem Reichen herceg és felesége (Hedwig).




Wöhrsee

Hedwig kápolna




Ebben a házban élt egy ideig a nagy bajor történetíró Johannes Thurmayer (Aventinus) a fiatal Lajos herceg tanítója.
 
 


A 4. udvar a fegyvermesterek területe volt, az elitéltek és azok kínzókamrája is itt található.

 

Kínzókamra ablaka, be nem mentünk
 
Fegyvermesterek tornya


A 3. udvar az őrtornyok és a lőszertár udvara. Innen is szép kilátás nyílik a Wöhrsee-re, de még szebb az óváros színes, hangulatos reneszánsz, barokk és rokokó stílusú házacskáira.


 

Lőszertár
 


Óváros a Salzach partján


Szent Jakab templom

Városháza

 
A látkép engem meglehetősen Wasserburg városára emlékeztetett.

A 2. udvar tulajdonképpen a fővár előudvara. Mielőtt a Georg kapun átmegyünk az előudvarba megcsodálhatjuk a falon a kettős címert, a bajort és a lengyelt.
 




Bajor és lengyel címer



Megérkezve a vár szívébe az 1. udvarba csak ámultam-bámultam olyan varázslatos volt. Természetesen kaviccsal volt az aljzat kirakva, festménymaradványok, harang a falon, ágyúgolyók, boltíves helységek. Itt található a kincses kamra, az egykori tároló, amit információs irodává alakítottak, négy emeletnyi múzeum festményekkel, goblenekkel, egykori bútorokkal. Fel lehet menni a múzeumon keresztül a toronyba a tetőre, ahonnan a kilátás fantasztikus. A múzeumba nem szabad kamerával bemenni, amit belépőjegy váltásakor az elzárható szekrényekben hagytam. Utólag már nagyon bánom, mert mások nem tartották ezt tiszteletbe és fotóztak a múzeumban is, a tetőn is - senki nem szólt rájuk.


 



 





Kincses kamra

"Mű" kincs









 






A vár étteremben-kávézóban jól esett a melegben egy sütire kávéra, forró teára betérni. A vicces az volt az egészben, hogy kedves felszolgálónkról hamar kiderült félmagyar. L. innen is üdvözletet küldünk Neked! :-)


Virtuális sétával Ti is körbejárhatjátok a múzeumi gyűjteményt és a vár környékét, a különböző udvarokat. Itt.
 
Egész biztos, hogy a nyáron ide mégegyszer visszatérünk. Van itt még sok látnivaló, esetleg egy nyári rendezvény alkalmával (az is van bőven), és a városban is körül szeretnék nézni.
A vár érdekességei közé tartozik még a Paul W. S. Anderson által rendezett (2011) “Három muskétás” című film egyik forgatási helyszíne volt e vár is a Chiemsee Herreninsel kastélya mellett.

14 megjegyzés:

  1. Ohhh...Burghausen...12 éve voltam ott, az első itteni évemben és teljesen oda és vissza voltam tőle, nagyon szép váregyüttes és a környék is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekünk is nagyon tetszett, ezért is megyünk majd a nyáron vissza.

      Törlés
  2. Csoda egy hely lehet ez a vár ! Mindig elámulok, hogy milyen jó állapotban vannak ezek az épületek, jó, gondolom folyamatosan karbantartják, de akkor is...1557...1523.. majdnem ötszáz éves épületek...Szép no.

    Meg ahány kastélyban, várban jártam, mindig az jutott eszembe, pláne most látva a havas képeket, hogy tudtak ott egy-egy szobát egyáltalán befűteni?
    én biztos megfagytam volna abban a korban:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Már 500 évvel ezelőtt is tudtak valamit... bár hozzá kell tenni nem voltak olyan meleg luxus szobáik, mint ma nekünk. Tuti, hogy én is megfagytam volna abban az időben Orsi.
      Engem az ejt ámulatba, hogy ilyen "zord" körülmények között is mennyi szépséget tudtak akotni.

      Törlés
  3. Nagyon szép helyen jártatok! Köszönöm a szép képeket, itt most hó nincs , csak verőfényes tavaszi napsütés.
    (emike ment :-D )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, elmaradásban vagyok, a képek még karácsonykor készültek. Majd egy zsép napos mapon is ellátogatunk ide.
      (köszi :-D)

      Törlés
  4. Kedvenc képeim: a mécses a faoszlopban, a kopogtató és a míves kilincs. De:
    mi a csuda az az üveg alatt lévő izé ?Mintha préselt virágok lennének, vagy nem tudom mi ??? Nincs felirat a kép alatt. (A 4. udvar előtti utolsó kép).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A mécses valóban megragadott, meg a hatalmas vasveretes ajtó és a míves kilincs.
      Aranyos a kép, amit említesz, sokáig álltam előtte és nem jöttem/jöttünk rá mi van benne. Azt gondolom, hogy hiányzik belőle a figura. Gondolok itt Mária gyermekkel vagy valami hasonló.
      (Ha rákattintasz a képekre egyrész kinagyítva is láthatod másrészt a számozásuk alapján könnyebben tudod megnevezni.)

      Törlés
  5. Milyen lehet ilyen helyen lakni... biztos egészen egyedi a hangulata :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem jó lehet, én/mi el tudnánk képzelni. Mára sokminden modernizálva van, mégis régies a hangulata. A környék, a kilátás pazar.

      Törlés
  6. Fantasztikus hely! Még sose gondolkodtam várról úgy, hogy az hosszú. :-)
    Nagyon megragadott a várfalba szinte beépülő fáról készített képed.(31) Az ilyeneket annyira szeretem!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nos, én sem tudtam sokáig, hogy van ilyen km-es vár.
      Errefelé a házak tövébe - itt épp a várfal tövébe - gyakran ültetnek fákat. Nekem is nagyon tetszik, úgy metszik, hogy szépen rásimul a falra. Szép mikor virágzik és érdekes mikor a termések ( ált. alma, körte) sorban csünggnek alá.

      Törlés
  7. Csodás helyen jártatok! Nagyon köszönöm a képes kirándulást!:-)

    VálaszTörlés