"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2016. február 16., kedd

A pihenés havában

A természet kalenáriuma (Dr. Xántus János) szerint január 21-től február 20-ig tart a pihenés hava. Ilyenkor látszólag élettelen az erdő, kihalt a mező. De nem most, talán 1958-ban még lehet, hogy így volt. Változik a változás is.
A nyírfák virágai nyiladoznak, sárgulnak-zöldülnek a fűzérek a fákon.

Nyírfa barkák


Az Inn folyó mentén jártunk a kavicsosban, a vizenyős nádasban. Persze válogattam némi követ és lépten nyomon fedeztük fel az ébredező tavaszt.

Inn




A kavicsok közt egy szintén szívós növény a martilapu sárgra virágai színesítik a még olykor szürke tájat.


Martilapu


  



Zsilipek a folyón, háttérben a Wendelstein havas csúcsai

Tavaszi tőzike telepekre találtunk a nedves bokrok alján. Zöld pöttyös kicsi harangjaik február elején ellentmondanak a pihenés havának. Március-áprilisra lennének programozva.

Tavaszi tőzikék



Más is mozgolódik, dolgozik itt a környéken. Alakítja a tájat ösztönei, élete szerint. A hódok.



Akár művészi is lehetne

 

A megrágott fákat aztán az emberek kivágják. Melyekből egyiket-másikat már bedrótoztak. Azt nem értem miért nem korábban, ha megvédeni szeretnék. Mit érnek azok a fák, amiket megrágtak majd megcsonkoltak..? döm-dödöm...


Az európai hódokról azt olvastam nem építenek hódvárakat és gátakat is csak ritkán emelnek. Nos, azt hiszem ezek a bajor hódok ezt nem tudják. Itt ugyanis gátakat is csinálnak. Jó pár évvel ezelőtti visszatelepítésük oly sikeres lett, hogy most már fokozottan figyelni kell a fadöntögetőkre. Ezek a 20-30 kg-os bundások pontosan tudják, hogy melyik fát melyik irányba kell dönteniük. Nem rég láttam egy filmet e rágcsálókról, ahol mutatták meddig rág el egy fatörzset, majd azt lábaival nekidőlve a kívánt irányba dönt ki. Fantasztikus! De jó lenne egyszer ezt élőben is megfigyelni.

A séta végére egy sötét színű hunyor-család tette fel a pontot. :-)


Hunyor


23 megjegyzés:

  1. ahh, azok a kavicsok!:)), és csodaszép a barkás fa, teljesen tavaszt mutat minden már

    még nem is láttam ilyen hódnyomokat
    nagyon érdekes

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Errefelé egyre több a hód. Látni sajnos még enm láttam őket, de a nyomaikat nap mint nap felfedezhetjük.:-)

      Törlés
  2. A kavicsos part biztos kincsesbánya volt számodra, mert a képen is láttam a gazdag kínálatot.
    Amikor én kavicsos folyóparton járok, szintén gyűjtöm a kavicsot, mert nem tudok ellenállni egy-egy darabnak, de nincs belőle gyűjteményem, nem tudom hova lettek.
    Eddig csak könyvekből halmoztam fel olvasás után, gyűjtögetés címen, de még azokból is szelektálok.

    A képeid közül még a tőzike tetszett, ilyen közelről nem láttam még, nálunk inkább a hóvirág jellemző ilyen korán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolhatod, hogy kavicsok nélkül nem jöttem haza! :-D
      Bár ezek nem az "igaziak", de azért mindig találok köztük is megfelelőeket.
      Ennyi tőzikét vadon az Inn partján még én sem láttam. Tőzike szőnyegek vannak az idén.

      Törlés
    2. kinagyítottam azt a képet, és gondolatban ott túrkáltam a kavicsokat :)))

      Törlés
    3. Áruld el, melyek az igaziak? :)

      Törlés
    4. Katalin, akkor velem voltál. :-)

      Kincse, nekem azok a legmegfelelőbbek, melyeket a tenger (és a Garda-tó) a homokon simára és majd fényesre csiszolt. :-)

      Törlés
    5. "A tengerpartot járó kisgyerek mindig talál a kavicsok közt egyre, mely mindöröktől fogva az övé, és soha senki másé nem is lenne." (Pilinszky János)

      Szívecskéseket szoktam keresni. Bár ez nem tengerpart, de én is körülnéztem a képen :)

      Gyönyörű a hunyor és a tőzike is, olyan diszkréten szép.

      Törlés
    6. Pilinszky nagyon szépen tud írni erről is, köszi Katici! :-)

      Hátha a kavicskupac előtt álltál volna... mint egy aranybánya :-D

      Diszkrét, igen, ez a legjobb és legszebb kifejezés rájuk.

      Törlés
  3. Szívesen látnám az illetőt magát is, aki a fatörzseket így megrágta. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Flögi, én is, de ahhoz inkább éjjel/hajnalban kéne megfigyelni. Képzelj el egy 30 kg-os példányt munka közben..!

      Törlés
  4. Martilapu itt és ott is, bár nálunk még nem láttam virágozni. Délután meg is nézem. Én is a hódokon akadtam fenn.

    VálaszTörlés
  5. Tényleg művészi rágásnyomok vannak a fán :) bár nem annyira vicces, mert olvastam róla, hogy hatalmas károkat tudnak okozni, de tényleg, miért nem drótozzák körbe a környékbeli fákat, akkor nem tudná megrágni?

    Igaz a hódok meg okos állatok, legfeljebb elköltöznének a folyó másik szakaszára, aztán kezdődne elölről az egész.

    De szép a hunyor! ráismertem ám, nekem pont ilyen bordó van, csak nem ilyen szép nagy, tömör bokor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos sokszor fordul elő, hogy kaszálókat vízzel árasztanak el és nem tehet sokat a gazda. Védett állatok. Ezért sejtem, oka van, hogy nem drótoznak be minden puha fát. Ezeket rágják meg, eszik illetve építési célokra használnak fel.
      Elüldözni nem lehet, mert vagy visszamegy vagy az újabb nemzedék veszi kezelésbe a területet.
      Igen, igen Te jutottál eszembe, mikor a hunyort fotóztam. :-)

      Törlés
  6. A tavaszi tőzikét meg a pirosló hunyort kicsit irigylem tőletek - erre mifelénk ez a kettő nincs. Van viszont állítólag sok hóvirág és illatos hunyor (=zöld) a Mecseken, májvirág és persze martilapu is. A mogyoró-barkák meg már el is virágoztak. Remélem, nem lesz olyan fagyos idő már, hogy a gyenge-zsenge kis termések elpusztuljanak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A zöld hunyor is nagyon szép! Hóvirágot itt eddig csak a kertekben láttam, vadon nem.
      Ma havas eső volt, még lehet tél is...

      Törlés
  7. Élmény volt végignézegetni a képeidet! Köszi a látványért! :-)
    Nálunk már másodszer virágzik a mogyoróbokor... A hóvirág is kezd nyílni a kertben... Viszont a hód "munkáinál" én is megálltam... A nyírfa még nem virágzik itt... A tavaszi tőzikék is csodásak, na és a hunyor is nagyon szemet gyönyörködtető! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Margit, örülök, hogy velünk tartottál egy sétára és szeretettel üdvözöllek a blogomban. :-)

      Másodszor virágzik a mogyoró? Az igen.:-)
      A természet minden évben és minden évszakban meglep valamivel.

      Törlés
  8. Azért ezek a pici virágok már jelzik, hogyha lassan is, de jön a tavasz :)
    A fafaragó művész valóban sötétedés után szeret dolgozni. Hát nem csodálatos, hogy a sötétben is ilyen "alkotásokra" képes?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem csak a virágok, ma hajnalban a madarak csicsergése is olyan tavaszi volt, mégha friss is a reggel.
      Ezek az éjszakai fafaragók nagyon tudnak! Elnézném őket órák hosszat. :-)

      Törlés
  9. Jééé! Nekem van egy nyírfám az udvarban, de még meg se mozdult.
    Az öregecskéim sokszor mondanak amolyan népi megfigyeléseket, de manapság ezek tényleg nem úgy vannak sajnos. Tett róla az emberiség alaposan, hogy mára már ne állják meg a helyüket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egész biztos, hogy tehetünk bizonyos dolgokról, felelőséggel tartozunk. De mindig is voltak klímaváltozások, - amik a Föld forgásával és a Hold-Föld állással kapcsolatosak - és lesznek is attól függetlenül, hogy mi mit teszünk e bolygón.

      Törlés