"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2016. január 12., kedd

Kis Tata a ködben

Az ünnepek alatt néhány órára kisütött a nap a vastag köd alól és érdemes volt egy sétát tenni Tata belvárosában és a tó körül.



Olyan régen jártam a város ezen részén, már-már újnak tűnt, alig ismertem rá. Szépül a Kossuth tér vagy Fő tér (régebbi elnevezés, ami még a köznyelvben most is él) és környéke. A római katolikus templom tetejét már felújították, remélhetőleg jövőre az épületre magára is sor kerül.




Nagyon szép homlokzat


Szűz Mária szobor
Tovább sétáltunk a tópart felé az Esterházy-kastély mellett. Szomorú látvány az elhagyatott, málló épületegyüttes látványa. Gyönyörű díszes barokk stílusa egykori virágkorára enged következtetni. Tábla jelzi, hogy felújításra vár. Már elég régóta…több, mint 15 éve.


Esterházy-kastély



A kastély homlokzati kialakítására a német és osztrák barokk jelentős hatással volt, a würzburgi érseki palota és a melki kolostor egyes jegyei ismerhetőek fel rajta.
A 80-as, 90-es években pszichiátria működött itt, innen ered a köznyelvben a “sárga ház” elnevezése.

El Camino

Postosan itt halad az El Camino (Szent-Jakab út) egy útvonala is.

A tatai Öreg-tó



A 2015-ös év “Év fája” majdnem nyertese is itt áll az Öreg-tó partján. A hatalmas platán mintha mit sem változott volna gyerekkorom óta.

Az "Év fája" második helyezettje 2015

A győztes Észtországban egy tölgy, a tatai platán a második és egy spanyol fekete nyár lett a harmadik.

Bekukkantottunk a Cseke-tó partján lévő Angolparkba is, ott is szép felújítások vették kezdetüket.
Az egyik kaput - amin áthaladtunk - két griffmadár őriz, sajnos már csak az egyikről ismerhető fel a madár. A másikat “megette” az idő vasfoga, remélhetőleg őket is restaurálják majd.


Angolpark és Cseke-tó

Kiskastély

"Mi hatalmasabb számodra a természetnél, mi a szép vidéknél"

Az Esterházy család nyaranta itt töltötte idejét a Kiskastélyban. A régi képekekkel összehasonlítva a mostani épület tetejére felkerült két angyalka egy rózsakosárral és egy latin felirat: quid tibi natura potius quid rure beato


Csodaszép hóbogyóst, fehéret és rózsaszínt is látni a parkban. Ide a nyáron vissza kell jönnünk részletesebben körülnézni!





Visszasétálva az Öreg-tó partjához egy érdekes napórát kaptam lencsevégre.


A Tatai várat viszont ismét eltakarta a sűrű köd és arról már nem sikerült egy szép távoli képet sem készítenem.



25 megjegyzés:

  1. nagyon szép képeket készítettél

    (azért remélem, ha most nem is sikerült, de nyáron, ha jöttök egy pillanatra találkozunk)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi.
      Nagyon szívesen és örömmel!

      Törlés
  2. a feliraton mi is találgattunk, talán "A természet szeretete a haza szentsége"
    de pontos fordításért írtunk az Angolpark-hoz (nem válaszoltak)
    tataiangolkert@gmail.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor nem csak én morfondírozom rajta. Kár, hogy nem válaszoltak. :-(

      Törlés
    2. nem hagyott nyugodni, megkérdeztem a latintanáromat telefonon az imént. (nagyon beteg már, de szerinte ezt úgy fordítaná "Mi hatalmasabb számodra a természetnél, mi a szép vidéknél".

      Törlés
    3. Katalin, ez nagyon kedves tőled!!! <3
      Köszönöm!

      Törlés
  3. Gyönyörűszép a tó!
    Nekem rózsaszín hóbogyó bokraim vannak ,persze fehérre is vágyom.:)

    VálaszTörlés
  4. De örülök, hogy lefordítottátok azt a feliratot! biztos morfondíroztam volna én is rajta, hogy mit jelent...

    Szép kis város lehet Tata, persze még ott sem jártam, mint annyi más helyen sem ...remélem egyszer láthatom majd a valóságban is.

    Hóbogyót szedtél? és ráléptél? :) :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ebben a fordításban nagyon szép.
      Tata egyre szebb lesz - még ha elfogult is vagyok.
      A hóbogyó nálam a pukkanós fólia kategóriája... :-D
      Lehet azt kibírni nem kipukkantani?

      Törlés
  5. Mindenhaldokló kastélyt sajnálok – és irigykedem a külföldiekre, mert ott azért nagyobb becsben állnak…Nekem tetszett a templom előtti négy színes gyertya – kedves, szép ötlet !
    És érdekes napórát találtál – kedvenceim ezek, annyi féle létezik, tisztelem kitalálóik leleményességét. A tatai tó pedig változatlanul szép. Valahol egyszer régebben írtam már nálad, hogy nagyon rég jártam ott, de kedves emlékként őrzöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is, jó lenne látnia, ha ezeket az értékeinket pártolnák olyan nagy erővel, mint más múló dolgokat.

      A napóra az egyik kedvenc gyűjtött témám. Igaz, főleg a festettek, de ennek a 3d-s példánynak is igen örültem. :-)

      Törlés
  6. Köszönöm, hogy megmutattad. Töredelmesen be kell vallanom, hogy többször voltam már Tatán, de mindig leragadok a tónál a madarak miatt. Ezen sürgősen változtatnom kellene :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tavi megfigyelesek is igen erdekesek, de egyszer iktasd be a varosi nezelodest is, sot a Cseke-tavat se hagyd ki! Meg en hozok kepeket a varosrol, csak jussak haza.:-)

      Törlés
  7. Ó de szép képek! Még én sem jártam arra.
    Az a platán gyönyörű, méltán pályázott az év fája címre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katici, kalandra fel! Itt az olasszal sem lesz gond...:-D

      Törlés
    2. oksi, na akkor itt és most alakítsuk meg a Tatai-Tó Partján Találkozók Egyesületet és állapodjunk meg egy időpontban pl, augusztus 13-án szombaton 10 órakor - és jöjjünk össze - MINÉL TÖBBEN blogismerősök az Öreg-tó partján a kis halász szobornál

      Törlés
    3. Katalin, ez jó ötlet! Részemről nagy örömmel, bár én most még nem tudom 100 %-ra ígérni ezt a napot. Előjegyeztem, jó lenne, ha többen összejönnénk! :-)

      Törlés
    4. a naptáramban benn volt ez a nap, 10 óra, de nem tudtam, miért, sajnos nem mentem el, mond, hogy senki sem :))

      Törlés
    5. Nem maradtál le Katalin. Nem érdeklődött senki, Gondolom nem felelt meg az időpont senkinek sem.

      Törlés
  8. Olvastalak a múltkor, csak nem mindig tudok válaszolni. Szóval úgy hallottam a rádióban, hogy kaptak pénzt a kastély felújítására. Ez melyik tér? Ill. rájöttem a díszek alapján a templom előtt, valamikor Kossuth tér volt. Egyébként amit eddig megcsináltak az szép lett. S ideje volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon jó hír! Akkor talán megmentik ezt a szép kastélyt.
      Igen, a Kossuth tér vagy Fő tér, írtam is.

      Törlés