"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2014. szeptember 24., szerda

Gombák, gombák, gombák...

Az augusztusi gombaparadicsom csak a kezdet volt, ami szeptemberre már tetőzött. Két eső közötti időben nyirkos korhadt faillat fűszeres gombák illatával terjengett. Nagyon szeretem ezt az erdei illatot is, nem győztem kapkodni a fejem jobbra-balra a gyalogúton a különféle gombák szépsége miatt. A fák alja - többnyire fenyves - terítve volt!
A túra kezdeti szakasza egy északi hegyoldalban indul, itt mindig nyirkosabb az idő, szinte mindent vastagon belep a puha moha és a fényes levelű borostyán.
A zsurlók és páfrányok méteres magasságokba szöknek. A formák fogvatartanak. A lapuleveleken mind több a lyuk, a lombhullató fák alatt levélszőnyeg terül.



 

zsurlók

páfrány

 


 
Levélszőnyeg

Alig hallatszott madárfütty, egy vörösbegy mutatta csak magát a sűrűben. Annál hangosabbak voltak az esőtől megduzzadt patakok. A nagy csobogás közepette egy szalamandra vette sietősre, már csak a farkincáját tudtam lencsevégre kapni.
 
vörösbegy


 
sietős szalamandra


Egy keresztúton négy fogatú hintó robogott át előttünk, befogva gyönyörű szőke haflingi lovak.


A virágok elnyíltak ebben a magasságban, a zöld bogáncsok megszáradtak, ez az időszak a mindenütt megtermő, szimbiózisban élő gombafélék időszaka.


Kb. 3 m magasan egy kihalt fa ágán

Korhadt fán

Fatönkön



Egyik-másik gyönyörűségével nem tudok betelni. A természet perfekciója ámulatba ejt!
 



 











Korallgomba
Mikor felértünk a Tregler Almhoz a 950 m-re egy egészen más kép fogadott, mint legutóbb. A kies kilátás az Alpokra elmaradt, sűrű felhők leptek be mindent ebben a magasságban. Egy frissítőre megpihentünk az Alm teraszán és a felhőkből simogató pertmetszerű pára hullott ránk. Érdekes jelenség volt, most először éltem át. Észrevétlen kezdett átnedvesedni rajtunk a ruha, indulni kellett vissza.




Havasi gyopár

Felnagyítva talán látszik a permetszerű aláhulló pára



12 megjegyzés:

  1. A természetben az a jó, hogy ezer arca van, s ahányszor nézed, mindig másikat mutatja...és mindegyik gyönyörű!
    Jó volt Veled kirándulni...megint :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ahogy mondod Katici, ugyanaz a hely és mégis mindig mást/újat lehet felfedezni.
      Örülök, hogy velem tartasz. :-)

      Törlés
  2. Ó,csodálatos!!!!! Idén,a napokban nem ettem még ennyi gombát. Most sok van.Emberem képes naponta lemenni a Balatonhoz gombáért. Fincsi.

    A legédesebb madárka: vörösbegy -mutatta meg magát neked és nekem.:))))
    Ez az erdő.....ez a fogat!......Mesés!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-)
      Milyen gombát szedtek felétek?

      Törlés
    2. Vargánya és őzláb.Most kérdeztem meg az Embert ,én már nem értek a gombákhoz.

      Törlés
    3. Hmm finomak, vargányám most nekem is van, de őzlábat már régen ettem, nem is melékszem az ízére. Kirántva ettük az él még bennem.

      Törlés
  3. 1. Nem tudok betelni a páracseppes pókhálók látványával ! Számtalan emlék villan fel a fejemben – róluk/velük kapcsolatban…
    2. A piroskalapos+fehérpettyes a légyölő galóca ! Vigyázat, mérges gomba !
    Pár képpel lejjebb van egy olyan „szomorúan lekonyult” vagy harang alakú, tetején fehér, majd kalapja java részén már kékeslila kis gombácska – az a világ (szerintem) legfinomabb gombája IFJÚ korában ! Az a gyapjas tintagomba. Amikor még egészen zsenge, akkor kell leszedni (akkor halványrózsaszín a kalap belseje és hófehér szöszös a külseje) – valami álom finom, dió ízű gomba – viszont a szedés után rövid időn belül el kell fogyasztani. Én rántva szeretem, s mivel ismerem, ezt nem szoktam a gombavizsgálóhoz vinni – tönkre is menne a hurcolásban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így vagyok vele én is, nagyon szeretem fotózni a pókok finom kis művészetét!
      A piroskalapos gondoltam, hogy a mérges galóca. Nem szdtem semelyikből sem. Tintagomba halványan dereng, az Öcsém már említette, de még nem ettem.

      Törlés
  4. Nagyon jó volt Nálad járni.
    Mi is nagyon szeretjük a gombát. Régebben a férjem rengeteg gombát szedett/ lila szárú pereszkét, csiperke, laskagombát,óriás pöfeteget/.
    Volt rá ideje, de sajnos azokon a helyeken már szántóföld van.Nyáron hozott szegfűgombát, géva gombát, rengeteget ettünk.
    A korall gombát még nem láttam sosem élőben.Nagyon szép és különleges

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök Éva :-)
      A pöfeteget rántva imádom, gyerekként rengeteget ettünk. A csiperke tojással vagy tejfölösen galuskával egy mennyei manna. :-)
      Most van a hűtőmben vargánya (kaptam) és gyakran szoktam rókagombát venni, aminek a jellegzetes ízét is szeretjük.

      Törlés
  5. Ezek a képek... mind gyönyörűek..
    Még sosem láttam ennyi gombát, mint amit az utóbbi időben mutatnak és fotóznak...
    A pöfeteget imádom... rántva, már évek óta nem sikerült venni.
    Szép hétvégét!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az idén valóban sok nőtt, az időjárás kedvező volt a gombaféléknek.
      Neked is szép hétvégét Vera!

      Törlés