2016. október 15., szombat

Szardíniai lábnyomok 1.

Mennyi idő szükséges egy 24.000 km2 területű sziget felfedezésére? Nem tudom, egyébként is relatív, - ki hol mennyi időt szeretne eltölteni - csak azt tudtam mielőtt a szigetre repültünk, hogy az egy hét nem lesz rá elég. A cél elsődlegesen a pihenés volt az élményekben, utazásban gazdag lassan záródó év vége felé.

A sziget észak-nyugati öblében, Alghero városához közel volt a szállásunk, ahová érkezett a repülőnk is. Ezt a zöld félszigetrészt (balra fenn) jártuk be néhány nap alatt. A sziget három személyszállító repülőtérrel rendelkezik, nyugaton Alghero, keleten Olbia, délen a fővárosban Cagliari repterei bonyolítják a forgalmat.

A nyugati és déli részek homokos strandokban, öblökben gazdagok a sziklás meredekek mellett. A természet csodás a tengerpartokon, benn a szárazföldön októberben már gyakran száraz, kietlen. Nem tudom mennyiben más képet mutat ilyenkor a keleti vagy a déli part. Gyanítom a déli part homokos öbleivel hasonló lehet.

Egy hajókirándulás alkalmával lehet a partszakaszokat a legjobban megfigyelni. Alghero öblében gyenge szél csábított a fedélzetre, majd a nyílt vizen már sokkal erősebb szélben, nagy hullámokkal szeltük a km-eket a Neptun cseppkőbarlangja felé. A hajó jobb orrából szerettem volna a partszakaszt és a víz felszínét figyelni, de a szél folyamatosan nyakunkba spriccelte a sós tengert. Fedezékbe kellett vonulni, de így is árgus szemekkel pásztáztam, annak a reményében, hogy szabadon élő delfineket is láthatok. A márciusi bálnamegfigyeléshez már csak ez a vágyam hiányzott.

Irány a nyílt víz!

A partszakasz itt ritkán beépített. Elvétve egy-egy ház, gyakrabban a szigetről visszaköszönő bástyák meredeztek.

A sziget keletkezésének fantasztikus lenyomatai!

A zöld félszigethez igyekeztünk, Capo Caccia, ahol a sziklák mélyében a sziget négy hatalmas barlangjai közül a nyugati parton lévő egyetlen cseppkőbarlangot bejárjuk.

Azt reméltem a barlang után a szikla csúcsán álló világítótoronyhoz is fel tudunk menni. Sajnos ez egy katonai központ, nem látogatható.

Hajónkkal közelítve a mészkőfalakhoz azok egyre inkább magukkal ragadtak. Micsoda erő tette őket azzá amik, a napfényben megmutatták színeiket, rétegeiket. Egy festő sem kívánhat szebb látványt!

Barlangok mindenütt

Átlátni a tű fokán

Elértük a Neptun barlang (Belépő felnőtt: 13,- Euro 2016.) bejáratát és a hajót irányítók szervezett és gyakorlott csapatának köszönhetően mindenki biztonságban ki- és beszállhat a nem egyszerű manőverrel. A hullámverések hatalmas erővel csapkodnák a hajót is a sziklafalakhoz. (Épp ezért is vagy a magasabb vízállás miatt nem mindig látogatható a barlang.)

1. Szédületes a 10. fotó! Pedig igazán nem is érzékelem az arányokat, csak látom a leszakadt sziklás oldalt.

Jaaa, és a barlangból kifelé fotó nagy kedvenc :)) nagyon szép, különleges.

A video meg a képek alapján szinte érzem a sós tengeri levegőt...

1. A 10-es valóban egy egyedi kép, nekem is nagyon tetszik.

2. A Capo Caccianál mi csak felül voltunk.
    Csodálkoztam, amikor láttam a FB-on, hogy ott vagytok, mert nekem Október már késő lenne, mindeképpen fürdeni is szeretnék, ha a tengernél vagyok. Volt ehhez még elég meleg?
    Mi 16 napot voltunk, de az semvolt elég, rengeteg minden kimaradt.

1. Pedig érdemes lett volna a lépcsőket is megjárni és a cseppkőbarlangba is benézni. Következőben erről lesz szó.
      Az októberi nyaralással kockáztattunk. Volt egy pár nap, amikor lehetett fürödni, de csak amikor a nap magasan járt. Bár sok északi országból voltak ott nyaralók és őket ez annyira nem érdekelte. :-)
      Miután hazajöttünk ért oda egy hatalmas vihar, láttam videokat róla. Szerencsénk volt az idővel, de ajánlom a korábbi időpontokat a nyaraláshoz.
      Többször vissza kellene menni ahhoz, hogy "mindent" lássunk. Annyira nem lopta be magát a sziget a szívünkbe, hogy ezt tegyük. Esetleg 10-12 év múlva.

2. Nekem nagyon tetszett Szardínia, főleg a csodás strandjai miatt, amikből sokat megnéztünk. Igaz, drága sziget, de odajutni az összes európai cél közül alegolcsóbb volt, 120 Euró volt a repjegy oda-vissza.
      A lejárat a Caponál akkor valamiért zárva volt.

3. Bizonyára, ha többet láttunk volna belőle megtetszett volna.
      Így van, az árak mint nálunk vagy még több is.

3. A sziklák...igen, rájuk néz az ember és kénytelen elgondolkodni a "hogyan"-on....És hiába tudod "szakmailag" a magyarázatát, abból is csak jelentéktelenséged, kicsiséged, ideiglenességed köszön vissza.

4. Ó, de csodás helyen jártatok megint!
    Bizony, hiába tervezzük el, hogy mit és milyen sorrendben nézzük meg azokat, ami érdekel(ne) bennünket, mindig időhiányban szenvedünk és rájövünk arra, hogy az egy hét hogy elröppen.

1. Lehet nem is olyan baj ez. Amikor a legszebb, a legjobb kell abba/ott/hagyni. :-)

5. Nekünk egyszer egyik idegenvezetőnk azt mondta, hogy csak csipeteket mutat meg mindenből. Csak díszeket a tortán. Aztán, ha valakinek nagyon tetszik behabzsolhatja az egészet! Úgy is visszatér! :))))
    Azok a csodás kék képek! Csak kapkodtam a szemem ide- oda olyan szépek! Végül láttatok delfineket?

1. Jó fej idegenvezető :-D
      A 2. részben elolvashatod Éva, hogy láttunk e delfint.... :-)

6. Úúú, azok a hullám alakú sziklák hihetetlenek!
    A többi meg, hajajj, mesés sziklamászó helyek. :-)

1. Gondoltam is rád! Pipulkának való sziklák... :-)

7. A meredek sziklafalnak csapódó hullámok mindig eszembe idézik, micsoda parányi pontok vagyunk csak ekkora nyers erőhöz képest... Most is eszembe jutott a képeidről.

1. Ahogy az Alpokban a hegyek lábánál pontosan úgy éreztem magam a magas sziklafalak előtt a csapódó hullámokban. Gyakorlott mozdulatokkal kötötték ki a hajót a "fiúk", minden mozdulat helyén volt, megnyugtatott .

2. Hmm... akkor ők olyasvalakik, akiknek van merszük meglovagolni a természet erejét :) S vannak, akik ennek mestereivé válnak...

8. Wow, de gyönyörű hely. Imádtam azokat a csodálatos sziklaformákat. Már olvasom is a folytatást :)

1. Én is és még milyenek jönnek. :-)

9. Ó, sajnálom, hogy annyira nem jött be nektek a sziget. :-( Nekem nagyon tetszett, ahogy Flögi is írta, a strandok gyönyörűek!!!
    Én azért nem tudtam felmenni, mert nem volt elég idő. Csak annyi idő, hogy a barlangot megnézzük, és már mentünk is vissza.

1. Csak egy nagyon pici részét láttuk a szigetnek, ez lehet az ok.
      Biztos Te is ismered az érzést, ami nem fog meg igazán, oda nem vágysz (úgy) vissza.