"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2017. május 2., kedd

Májusfa Bajorországban

Május elseje előtti napon a bajor falvakban ünneplőbe öltözve fiúk, lányok, férfiak, asszonyok készülnek a májusfa állításra.


Szállítják a májusfát a faluközpontba

Míg a menet Bergen település központjába ért, addig mi egyet kirándultunk a közeli vízeséshez és egy picit azon is túl, míg a hó engedte.







Április 30-án még bőven volt hó




Visszaérve a hegyről a faluban már zajlott a fa állítása. Épp jókor érkeztünk!


Ahogy odahaza, a bajorok is állítanak májusfát, hatalmas májusfát. A falvak központjában kerül nagy ünnepség keretében a sajátkezű faállításra (a városokban gépek segítségével). A tavasz jelképéül, minél magasabb annál közelebb kerül az éghez a termékenység szimbóluma. Később feldíszítik, hogy szerencsét is hozzon. Ez a teljeskörű ceremónia a falu összetartozásának a jelképe is egyben, melyet természetesen mindig zene, tánc és eszem-iszom követ.
A fát olykor évente cserélik vagy ha több évre állították, akkor a korona kerül évente cserélésre. Bajorországban illő a meghántolt fatörzset kék-fehér színel dekorálni és fenyőzöld fűzérrel díszíteni vagy nyersen hagyni. Később, míg a falu mulat kerülnek rá a díszítések, melyek többnyire különböző foglalkozásokat ábrázóló figurák.
Itt is él a szokás, ha egy fiú egy lányt kiszemelt magának, akkor annak is állít egy színes kreppapírokkal, esetleg szívvel díszített fát. Egy hónapra rá ledönti az állító a fát, melyért - ha a lánynak kedvére van a jövendőbeli - megvendégelni és egy rekesz sör is dukál, melyet a segítők segítenek fogyasztanak el. A lány levághat emlékül magának egy darabot a ledöntött fából.





Faállítás havas kulisszával


A tetején egy fajdkakas

Áll a májusfa, vár a díszítésre

20 megjegyzés:

  1. Ez tök érdekes, mert ugye mi is Bajorországban vagyunk, de nálunk ugyanez július utolsó 7végéjén lesz! Ki is voltam akadva, hogy úgy olvastam, hogy itt is május elején szokás, de nem! És nálunk "boszorkányégetés" sem volt ápr. 30-án éjjel. :-(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A májusfa állítás július végén? Komoly? Ekkora különbségek lennének a tartományon belül?

      Törlés
  2. azért kell erő egy ilyen méretű májusfa felállításához :)de látom, ügyesen megoldják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Eltartott egy ideig mig araszolva, de felallitottak.

      Törlés
  3. Tényleg!: májusfa!!!!El is feledkeztem róla! Milyen jó,hogy ilyen szépen ünneplik arrafelé a hagyományt!!!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt nagyon, barmerre vagyunk uton ezidöben, mindenütt latni a sertepertet, hallani a zenet.☺

      Törlés
  4. Sokszor láttam már élőben a fa felállítását, de munka közben, fotózni nem tudtam. Mindig félek, hogy rádől a tömegre. Még olyan hagyomány is van, hogy ellopják a májusfát (még a felhúzás előtt) egy másik faluból (bár hogy hogyan viszik el, el nem tudom képzelni) és ezért két héten át május 1. előtt őrzik éjjel-nappal a másujfát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elkeritettek az allitaskor a fat övezö kerületet, bar nekem is megfordult ott a fejemben, ha most megcsuszna... de szerencsere nem volt semmi gond.
      Jo, hogy emlited az ellopos törtenetet, mar olvastam valamikor, de közvetlen szemtanuja nem voktam. En sem ertem, hogy lehet egy ilyen hosszu fat eszrevetlen ellopni. 😆

      Törlés
  5. Milyen szép szokás!
    A hosszú hétvégén Zalában utazgattunk és nagyon hiányoltam, hogy sehol nem láttam májusfát, de semmiféle mozgolódást, készülődést, egyetlen májuskosaras ablakot sem. Hiányoltam, mondtam is a családnak. Nagy kár lenne, ha feldésbe merülne ez a szép szokás!

    VálaszTörlés
  6. Nem is gondoltam, hogy ez nem csupán nálunk szokás.
    Nagyon jópofa ahogy a rövidnacis hangyák tolják fel a nagy rudat. :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem tudom, de azt gondolom a hagyomanyok örzeseben a bajorok es osztrakok nemes helyen szerepelhetnek.

      Törlés
    2. Az biztos, hogy ott nagyon őrzik a hagyományokat, igaziból nem tudom miért az volt a fejemben, hogy a májusfa magyar szokás.

      Törlés
    3. Ez egy jo tema, meg en sem neztem utana honnan ered!

      Törlés
  7. Én is láttam többször kisebb-nagyobb májusfa állításokat - nagyon értékelem, hogy ott (Németo, Ausztria) ennyire őrzik a hagyományaikat. Nem csak a májusfára gondolok, vannak más ünnepeik is, régiek, és a "viseletet" is tartják a mai napig. Csak azt nem tudtam sose megérteni, hogy egy ilyen nehéz, veszélyes fizikai munkához, mint a faállítás, miért kell "kiöltözni" a fiúknak ? Munkás ruha sértené az ünnepi hangulatot ? Meglehet....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barmily meglepö korabban ez az öltözet munkaruha volt. Sokaig nem is akartak viselni, mig ismet be nem jött a divatba,de mar akkor divatosabban. Azota megallithatatlanul ünnep es divatöltözet. Hozzateszem, mig munkaruha volt nem volt ilyen szines es diszes.

      Törlés
  8. Szép szokás, szerencsére még itthon is elég sok helyen ápolják ezt a hagyományt.
    Tetszett a werk fotósorozat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt örömmel hallom! Köszönöm ☺

      Törlés
  9. A faluban, ahol felnőttem, szokás volt "májfát" állítani a lányos házak udvarára, a lányok nagyon várták és aggódtak miatta, lesz-e, aki állít nekik. A koronába valahogy felapplikáltak egy üveg jóféle italt, amit a fa ledöntése után volt szokás meginni. Viszont közös májusfa nem volt a faluban - emiatt, vagy másért, a közösség sem volt igazán erős.
    Összességében nagyon érdekes a német illetőségű blogokon látni, hogy tényleg van közös közép-európai kultúra, hasonló szokások élnek több változatban ebben a régióban!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szokast az en falumbol en is igy ismerem.

      Törlés