"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2015. július 4., szombat

Dél-Tirol - Merano 2.

Egy vargakanyar után visszaértünk a Kurhaus (gyógyház) épületéhez a Passer folyó túloldalán a Wandelhalle, a kerti sétalugas mentén. Az 1800-as évek közepe után épült lugas mint egy egykori állomás várórésze széles sétánnyal tűnt nekem. Benne sok festénnyel, mellette kávézókkal, éttermekkel, fagyizókkal. Igazán hangulatos hely!










Az egyik étterem előtt állt egy tábla rajta a kínálat, köztük “ungarische Gulaschsuppe”. Nem voltunk éhesek egyébként kíváncsian megkóstoltuk volna mennyire ungarisch az a gulyás. :-)



Kurhaus (gyógyház)





Az óváros felé haladva egy téren egy magas, érdekes műre lettem figyelmes. Csak közelebb menve láttam, hogy újságpapírból van az egész. Hány tonnát préselhetett össze a művész?



A hegyek ö(b)lében

 







Dél-Tirol egyik legmagasabb temploma a St. Nikolaus, története az 1220-as évekre nyúlik vissza. Azon túl, hogy már messziről is egy impozáns látvány, belül a csodálatos színes ablakok is marasztalóak. A templom kis kápolnája számomra még lenyűgözőbb volt. Az a “régi” illat szintén belém ivódott.

St. Nikolaus





Aranyos, itt Te jutottál eszembe :-)





 


 

Az óvárosban tovább haladva egy mini várat fedeztem fel. A Castello Principesco egy 1 emeletes kis alapterületű épület, bejárata is aprócska, mintha törpéknek épült volna. Tiroli hercegség uralkodott benne a 16. században, ma egykori fegyverek és hangszerek gyűjteménye látható itt. Belső udvarkája kavicsokból kirakva és egy nagy fügebokor tör felfelé a fényfelé. Belépővel lehet látogatni.




 

Történelmileg talán leghíresebb utcája a városnak a Laubengasse, a 13. században épült. Jó lett volna ott akkor egy órára visszapörgetni az idő kerekét és visszacsöppenni az akkori utcaképbe. Mára szép színes, kiülős kávézós, sok-sok üzlettel, ahol a híres dél-tiroli sonkát, borokat és egyéb helyi finomságokat is kínálják.


 





 



 

 

Ennyi fért bele pár órás városnézésünkbe, az idő haladt, a Garda-tó várt bennünket. Meranoból kimaradt Tappeinerweg túraút a hegyekbe, a termálfürdő, és a számomra talán legérdekesebb, a botanikai kertek a Trauttmansdorff kastély körül. (Több díjat is nyert kertek „Internationaler Garten des Jahres 2013“  - „Schönster Garten Italiens“ 2005 és „EuropasGarten Nr. 6“ 2006 )
Meranoban ott maradt valami, azért még vissza kell menni...

14 megjegyzés:

  1. Jó volt veletek kirándulni. Jók a fotóid, a részletek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Holdgyöngy, örülök, ha tetszett! :-)

      Törlés
  2. Örülök, hogy gondolatban – ha csak pár percre is – de veled lehettem :-) amikor felfedezted a régi, veretes szép kilincset !
    Aztán percekig néztem azt a képet amin egy valami van, amit nem vagyok képes meghatározni.
    Nem napóra, de valami mértékek vagy mik vannak rajta. Kész rejtély.
    Igazából most a net-keresés sem segített, ráadásul latinul sem tudok.
    Felül a magánhangzók: AEIOU Ezt kiderítettem: Austriae Est Imperare Orbi Universo, III.Frigyes „találta ki” de valójában (ha jól értem), biztosan senki sem tudja a jelentését. Sajnos magyar nyelven erről egy árva szót nem találtam….
    http://www.habsburger.net/en/chapter/aeiou?language=de

    Aztán először azt hittem, csak a fotón nem látszik az alsó felirat eleje, de kiderült, hogy nem így van, az készakarva „hiányos”. Talán hogy még rejtélyesebb legyen.
    ….……AT IRREVOCABILIS • ULTIMA LATET
    ….at irrevocabilis = visszavonhatatlan (?)
    Ultima latet= az utolsó ismeretlen (?)
    És itt kb. feladtam a nyomozást.
    Ha valaki ennél többet ki tud deríteni, örülnék, ha itt megírná, hogy okosodjam !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aranyos, nem a veretes kilincs volt az ami miatt Te jutottál eszembe, hanem a résekbe szorított cédulák. :-)
      Ezzel a latinnal én is sokat bajlódtam. Én sem értem. Sőt, Te nekem most többet is kiderítettél, ami az AEIOU rövidítést illeti. Köszönöm!
      Az alsó "mondatnál" én is csak eddig jutottam. A late - későt jelent, itt ragadtam le. A "mondat" felett egy furcsa koponya is látható.
      Talán lesz itt valaki, aki latinból ezen a téren többet tud és felvilágosít bennünket!

      Törlés
    2. Nem vagyok elég jó megfigyelő. Azokat a kis fehér "vacakokat" én észre sem vettem, s ha mégis láttam volna,meg nem fordul a fejemben, hogy azok esetleg kívánság (vagy egyéb) cédulák... :-) Van esetleg ennek valami története ott ?

      Törlés
    3. Nem tudom, csak gondolom, hogy kívánságcédulák lehettek. Vallás, hit, templom. Mi más egyéb? Bevallom eddig még sehol sem láttam ilyet élőben, bár az is előfordulhat, hogy nem figyeltem rá. Amikor írtál róla a blogodban - bennem megmaradt. :-)

      Törlés
  3. Szikrázó napsütés volt, ahogy végignéztem a képeket, bár még akkor lehet nem volt annyira meleg rátok.
    Csupa szépség mindenütt, ahol jártok. Gyönyörű részletek házakon, utcákon, parkokban. Háttérnek meg a hegyek...mit mondjak...itt is el tudnék mászkálni, bambulni :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 27-33 fok között mozgott (a következő bejegyzésben lesz róla szó) ahogy délebbre haladtunk úgy lett melegebb.
      Nagyon hangulatosak az utcák, a hegyekkel, hozzá a klíma.

      Törlés
  4. Gyönyörűek azok az ablakok!
    Jó volt kirándulni ismét :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A színes üvegablakokra gondolsz? Varázslatosak. :-)

      Törlés
  5. Igazi meseváros. Gyönyörű és a szép fotók elkészültéhez hozzájárult a remek időjárás is (kék ég habos felhőkkel). Az a préselt alkotás nagyon érdekes, vajon mi lesz a későbbi célja vele illetve milyen apropóból készülhetett? És vajon hogyan reagálna egy jó kis kiadós nyári záporra? :) Jó sok nyitott kérdés :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen. nagy "segítsége" a fotósnak a kék ég habos felhőkkel. :-)
      A préselt újságokról: a művész az újrahasznosításra való figyelemfelhívást eszközli. Felül virágokokkal lenne beültetve - ottjártunkkor nem volt - és lenne teljes a kompozíció. És akkor már illő a művészt nevén említeni, Steven Siegel (USA)

      Törlés
  6. A kedvenc városom...
    Trauttmansdorff-ot meg kell nézni! Én legszívesebben havonta mennék oda.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, azon vagyok, sajnos aznap nem fért bele, talán jövő hónapban. :-)

      Törlés