"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2014. október 7., kedd

Szüreti gasztro

Bizonyára többen valami szőlős receptekre asszociálnak a cím után. Őket le kell, hogy lombozzam, szőlő nem lesz benne. Lesz viszont gomba és füge.
A géva gomba nekem újdonság, pontosabban az íze az újdonság. Olvastam már róla, láttam is már, de enni csak most először volt szerencsém. Öcsém jóvoltából, aki talált jó pár friss legyezőnyit a közelben, amit azonnal el is készítettünk.
A sárga gévagomba ártéri erdők fatörzsén terem, semmi gombaillata nincs, megfogva gumi jellegű.



Elkészítése roppant egyszerű, alapos megtisztítás után a “torzsrészt” ahol a fával érintkezik kivágtuk, sóztuk, borsoztuk és forró olajban kisütöttük. Nekem az ízlett a legjobban, amelyiket jobban megsütöttük, mert a széle ropogós a belseje meg puha lett. Semmi gombaíze nincs, ha csukott szemmel ettem volna, azt hihettem volna, hogy csirkemellet eszem(csirkehúsgombának is hívják - joggal). Isteni finom, aki még nem próbálta, tegye! Magában, körettel, mártással, de tésztával pörköltesen is el tudom képzelni, főleg hús helyett.

A sós után kell valami finom édes is. :-) Az idén rengeteg füge termett a szőlőhegyen és mindet aszalni sem lehet. A neten olvastam - sajnos már nem tudom hol - fügés-mákos rétesről. Nyersen a fügét nem igazán kedvelem, viszont már a recept olvasásakor elképzeltem a rétesben az édes füge ízét a mákkal… ki kell próbálni!


A tiszta fügeszemeket apró kockákra daraboltam és vaníliás-cukros-fahéjjal alaposan megszórtam, állni hagytam.



A réteslapokat (4 db) egyenként megkentem vaj-tejföl-tojás keverékével, erre halmoztam a fügéből, de csak a szélére, hogy könnyebb legyen feltekerni. Halmoztam rá szilvalekvárt (méghozzá olyat, amiben összesodródva benne van a héja is), meghintettem porcukros mákkal, reszeltem rá citromhéjat, feltekertem.

Mákos

Diós




A tetejüket is megkentem és be az előmelegített sütőbe. Készült két mákos és két diós is. Mindegyik nagyon finom, de nekem a mákos verzió a kedvenc. A tetejére szükségtelen volt a porcukor, elég édes volt a fügétől a bélés, a szilvalekvártól kellemes aromás szaftos lett.


Jó étvágyat!

13 megjegyzés:

  1. Te jó ég, ezek a rétes variációk :O

    ezt így meg sem tudnám csinálni, ugyanis 11 fügém :) volt az idén, a másodtermést meg ledobálta...az jutott eszembe, hogy almadarabkákkal vajon milyen lenne?? :O :)

    ....egyébként a rétessel úgy vagyok, mint Gombóc Artúr a csokikkal...mindegy milyen, csak legyen :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nálatok nem lett ilyen jó az idei fügetermés? Az idén úsznak a Szülők a fügében, ennyi még sosem volt.
      Biztos, hogy almával is nagyon finom! Próbáld ki, és írd meg.
      Én is rétesügyileg így vagyok Orsi :-D

      Törlés
  2. Kora reggel ilyen finomságokról olvasok... jó kis nap indító :))

    VálaszTörlés
  3. Hűha!!! Ez igen, így reggeli előtt olvasni, nézegetni....... Mindenesetre meggyőztél a finomságáról. Ebben az évben erről már lemaradtam, mert az én fügéimből lekvár lett. Nagyon finom édes lett az is, és ezt akartam picit ellensúlyozni némi kis citromsavval. Az eredmény csodálatos lett, a szép színét még jobban kiemelte. Került bele még egy kis szegfőszeg is, és az egyikbe kísérletképpen csili.
    Van ugyan még egy pár szem rajta, de én frissen szedve imádom, és nincs idejük összegyűlni, mert töméntelen mennyiséget meg tudnék enni belőle
    Ezt a gombát még én se kóstoltam meg, de ezután nyitott szemmel fogok járni, hátha rám mosolyog a szerencse.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fügelekvár, fügedzsem nagyon szeretem. :-) A chilis megoldás is érdekes lehet! El tudom képzelni sült húsokhoz...

      Törlés
  4. Lehet, hogy ilyen gomba terem a mi fűzfánkon is? A szomszéd azt mondta ehető, de még nem mertem kipróbálni. A sütijeid irtó jók! Kár, hogy nem lakunk közelebb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Medora, vizsgáltasd be gombaszakértővel és ne hagyd ki! Amíg fiatal a gomba, addig ehető, később megkeményedik és tapló lesz belőle... :-D
      Isteni fini kajákat tudsz belőle csinálni és nem kerül semmibe se. :-)
      Sütiügyben rossz hírem van... ripsz-ropsz elfogyott. :-)

      Törlés
  5. Köszi, majd leszedem és viszem vizsgálatra, ha már ilyen jóízű. A sütidet meg majd jól megsütöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekelne az eredmény, a vélemény. :-)

      Törlés
  6. A géváról én is csak jót tudok mondani, de ritkaság, a piacon idén még nem is láttam...A mákos-diós fügerétes nekem teljesen újdonság, én vagy nyersen eszem,
    vagy lekvárnak, esetleg (tavaly) csatninak főztem be - de még sosem sütöttem vele. Ezt az egyik variációt ki fogom próbálni, nálam még van érett füge a fán...

    VálaszTörlés