2015. augusztus 13., csütörtök

Merano botanikus kertje

Ez év júniusában már jártunk Meranoban és amire akkor nem jutott idő abból most pótoltunk. A várva várt botanikai kertbe, a Trauttmansdorff botanikai kertjébe vitt az utunk.
A botanikai kertek szeretetét már gyerekkorban belémoltották (stílusosan) a Szülők, érdeklődve megyek ilyen helyekre is bármerre járok a világban.

Muskátlis hídon át bejárat a kertbe

A meranoi kert volt eddig életem legnagyobb, legkülönlegesebb, legváltozatosabb, legérdekesebb kertje, pedig még a felét sem láttam. Kata, (egy olvasóm) megértem, hogy szinte minden hónapban ellátogatnál oda! Hisz minden hónapban történik ott valami. Valami más nyílik, beérik, változik. Úgy építették a kertet, hogy az az örök változást, megújulást tükrözze. Nem csoda, hoy Sissi királynénk egy kedvenc helye is volt, itt (is) gyógyult.
A 12 ha terület egy idilli hegyoldalban, mint egy természeti amfiteátrum a ciprusokkal tárul a látogatók elé.
A bejáratnál barátnőmmel azonnal egy térképet ragadtunk magunkhoz a könnyebb tájékozódás végett. Belépő felnőtt 12,00 Euro (2015.), ami minden Centjéért megérte!

A park térképe

Illat-tenger

A meranoi botanikus kertet témákra osztották; Amerika és Ázsia erdei, kertjei, a mediterrán kertek, a teraszos kertek tavakkal és dél-tirol tájai. Mi az erdők irányába vettük a célt, ahol hűs patakok csobogása, kis vízesések frissítették a nézelődést.

Bambusz árnyékoló a bambuszerdőben

Mammutfenyő

Betértünk az üvegházba, ahol érdekes termések, szépséges orchideák mellett mini terrárium is látható.

Trópusi klíma

Malájalma, ami a mirtuszfélék családjába tartozik, szép virágáról lemaradtunk

Papaya

Banán

A bors virága

A terrárium lakói:

Az üvegházból kiérve az erdőn át elértünk az órához, az “időhöz”. Egy számláló óra jelzi az időt a botanikai kert megnyitása óta. Mellette egy-egy elgondolkodtató idézettel.

Réti füzény

Számláló

“Az óra mindenkinek ugyanúgy, de az idő mindenkinek másként halad” Ernst Reinhardt

Araukária

A különös araukáriák mellett egy ritkaságként számító, mi több, már kihaltnak vélt testvér tűlevelűre bukkantak Ausztrália Wollemi Nemzeti Parkjában. Az anno ősi kontinensen Gondwana-n igen széles körben elterjedt araukária faj a dinoszauruszokkal együtt majdnem kihalt. Csak nagyon kevés új növényt magról vagy oldalhajtásról szaporítottak le a megmaradt ausztráliai példányból, melyeknek helyét szigorúan titkosan őrzik és csak igen kevés botanikai kert mondhatja magának e tűlevelűt a Wollemia nobilis-t.

Elkerített Wollemia nobilis, akár 40 m magas is lehet

Új sarjadék

Wollemia nobilis termése

Vesepáfrány (Aranyos rokona)

Indián banán

A már elviráztott kamélia almája

A paradicsom rokona, tamarillo

Talán tengeri szőlő

Hibiszkuszok

Orsi, ezek is tányérnagyságúak, mint nálad :-)

Ananászliliomok

Don Juan virág, egy juanulloa, a burgonyafélék családjából

A trombitafolyondár rokona

Kékpillangóvirág

Leander féle

Varázslatosan illatos plumériák

Pluméria

Hortenzia

Bársonyvirágok zsályával és sétányrózsával

Ebédnyi pihenő kilátással a hegyekre. Kínai selyemakác illata terjengett. Tikkasztó a hőség volt - 38-40 fok körül mozgott - a napernyők alatt megállt a levegő, megváltásként jött a szellő.

Kilátás a völgyre, hegyekre

A pihenő után a labirintusos, virágos sétányok vittek tovább. A gyertyás ciprusok mögött egyszer csak egy érdekes kilátó villant fel.

80 m-es Matteo kilátó

Ezt láttuk...

A kilátó keleti oldalán új kertterületek készülnek, melyek megnyitása 2016-ban lesz. A látvány odafentről talán a legszebb, kompakt képpé alakul mindaz, amit érintésnyi közelségből megcsodálhatunk. Elindultunk lefelé a citrus oszlopok közé, habár a nap igen tűzött. A tavirózsás tavak adnak enyhülést a forró napokra.

Sokáig éltem ezt a látványt

A Sissi promenád lankáin egy mellszobra

A kaktuszok, pozsgások közt nem sokat időztünk, a hőség üldözött. Egy hatalmas fém-kaktusz belsejébe egy fotó erejéig azért benéztem...

Kaktuszok, pozsgások

Rózsa

Napszemvirág

Golgotavirág

Zamatos maracuja, a golgotavirág gyümölcse

Egy egész lugasnyi

Jöttek a citrusfélék, citrom, narancs, mandarin. Legtöbbje már gyümölccsel, micsoda illat lehet itt amikor nyílnak a fák, bokrok!

Törpe napraforgók

Nem tudom mi ez, de hihetetlenül erős, édes illata volt

Valaki alszik a tűző napon

Végre elértük a legnagyobb tavat, a lótusztavat. Óriáslótuszok esernyő nagyságú levelekkel, óriás szitakötők, akiket izgágaságuk miatt nem tudtam fotózni, óriás aranyhalak ugrándoztak ki a vízből.
A tó belsejébe egy stég vezet, ami egy vizi színpad is egyben. Műsorszünetben nyugágyak várják a fáradt látogatókat. Nem hagyhattuk ki!

Óriás lótusz

Beért magok

Érnek a lótusz magjai

gyönyörű és szabályos

királynői

Forrott a víz az aranyhalaktól

Valaki elrontotta a tükörképes fotómat :-)

Majdnem Monet

A tó közepéről is egy látvány

Tavi pihenő és kávézás után indulnunk kellett visszafelé. Utunkat az árnyas szőlőlugasok és olajfás liget felé vettük.

Kapribogyó virágba borulva

A gránátalma koronás termése

Hamvas barackok

700 éves olajfa

Odalenn a levendulás már elnyílt, levágták, mégis micsoda levendulaillatot hozott fel  a légáramlat! Mi lehet itt virágnyíláskor...

Visszatekintés

Sövénylabirintus

Elszáradó vad articsókák

Búcsúzóul a Sissi emlékpark, ahonnan ő is csodálta a hegyeket, a völgyet...

Sissi

Több díjat is nyert a botanikai kert „Internationaler Garten des Jahres 2013“  - „Schönster Garten Italiens“ 2005 és „EuropasGarten Nr. 6“ 2006.
Bármikor látogatjuk is meg a kertet mindig fogunk valami újat, valami szépet kapni. A kert másik fele nekünk még hátra van, jövőre jövünk!

1. Nagyon klassz ez a bot. kert. Jópofa az a kép, ahol a ciprusok úgy szétszórtan, fogpiszkálókként ágaskodnak felfelé.
    üdv

1. Még a fele hátra van... :-) vissze kell mennem.

2. Néha kifejezetten irigykedem...Bár ebben a hőségben én nem biztos, hogy útnak indultam volna - de talán ez a sok fantasztikus gyönyörűség enyhítette a kánikula kínjait. Csodálatos világ ez, tökéletesen megértek mindenkit, Sissit is - hogy egy ilyen helyen szívesen időzött. Hatalmas terültet, bizonyára egy egész "láthatatlan" hadsereg dolgozik azon, hogy ilyen csodálatosan rendben és karban legyen tartva.
    A 124-esen az egyik kedvencem van a gyertyavirág – nem túl látványos, de egy nagyon kedves emlékem miatt én nagyon szeretem
    A 104-es meg szerintem valamilyen lonc – elbűvölő illata van – a virágja ugyan nem túl különleges, de tízméterekkel előbb már érzed az illatát.
    A kilátóból biztos szép a kilátás – de valahogy nekem az nem tetszik. Nem érzem képbe-illőnek. No de nem kérdeztek meg a tervezés előtt 
    A vesepáfrány – hát nem azért mondom, hogy dicsérgessem a rokonomat, de szerintem gyönyörűséges ! 

1. Május óta készültünk ide, amikor még nincs olyan nagy meleg, augusztusra jött össze. Aznapra enyhén felhőset ígértek, örülünk, hogy kellemes lesz nézelődni... ennyit a jóslatokról. :-)
      Igazad lehet a gyertyavirággal kapcsolatban.
      A 104-es nem tudom mi volt, sajnos nem mindig találtunk névtáblácskát. :-( Egy erős hatalmas fa volt, nagy szív alakú levelekkel. Loncot bokorként ismerek, fának még nem láttam.
      A kilátó elég érdekes, tériszonyosoknak nem túl barátságos, az aljzata lukacsos lépcsők, le lehet látni közte. Művészi alkotás, mint a lótusztavon is az a négyágú mű... ízlések és pofonok, nekem sem nyerték el a tetszésem.
      Gyönyörű volt a vesepáfrány is, meg a kert minden növénye. :-)

3. Valahogy ilyennek képzelem el a Paradicsomot.

Nem tudok rá jelzőket írni, mert mindet leírhatnám, ami a szépséget fejezi ki.
    Ez élmény volt, még így is!

Köszönet érte Neked ❤

1. Szó szerint Orsi. Ha itt élnék a közelben minden nap bemennék a kertbe. Éves bérletet váltanék! :-D
      De még az is lehet, hogy itt dolgoznék, kertészkednék. :-)

4. Jaj, jaj! Már megint bővült a bakancslistám :) Már szinte teljesíthetetlenül hosszú...
    Álomszép ez a kert valóban. Szépek a közeli virágfotóid, de valóban a totálokon és a kilátós fotóidon állnak össze a részletek egy káprázatos egésszé. Köszönöm, hogy láthattam! (Eddig nem is tudtam róla - és mennyi ilyen, nem ismert csoda lehet még a Földön...)

1. Ó, igen ezek a bakancslisták már csak ilyenek... nem hogy kevesebb lenne rajtuk, még jönnek hozzá... :-D Ismerős a téma!
      Örülök, ha tetszett mindenképpen érdemes megnézni. Egy nyaralásba beépíteni. Ahogy látod nekem 1 nap nem lett elég rá, ezt be kell kalkulálni.

5. Ó! Rajongok a botanikus kertekért!!!!!Azok a ciprusok!!!!!!!!

6. Csodás hely!!! Köszi az élményt :)

7. Csodás hely és nagyon szép fotókat készítettél! Köszi hogy megmutattad így eljutottam olyan helyre ahová egészen biztos hogy másképpen soha!

1. Soha ne mondd, hogy soha... :-)
      Örülök, ha tetszett!

8. Itt aztán el lehet nézelődni egész nap... bocsánat hetekig... valami pazar............ köszönöm...és szép hétvégét....

1. Így igaz Vera, viszont kívánom, ha lehet esővel. :-)

9. Hú, csak két részletben tudtam végig nézni, annyit itt a látnivaló. Gondolom bőséges programot ad egy egész napra, ha egyáltalán végig lehet járni egy nap alatt. Nem is bírok választani, mi tetszik legjobban. Azt hiszem minden. :-)

1. Ahogy írtam, egy nap alatt talán a felét tudtuk bejárni. Nekünk nem volt elég egy nap rá.

2. Most látom, hogy az utolsó mondat elkerülte e figyelmem. Hiába, a képekre koncentráltam. :-)

10. Én már nem is írok semmit, mindent elmondtak előttem.

A 104-esen szerintem egy Clerodendron-fajta van (elvégre a kékpillangó is az, és még hasonlítanak is egymásra).

1. Üdvözöllek Balu a blogomban! :-)
      Köszönöm a fajmeghatározást, rákerestem a német és a magyar oldalakon is. Igazad lesz ez egy Clerodendron-fajta. Tömény illatát még most is az orromban érzem és hatalmas levelei alatt kellemes árnyék volt a kertben.