2017. június 16., péntek

Andalúzia újra! 10.

Gibraltár

Andalúziától és a tengertől körülölelve Gibraltár az a félsziget, ami valójában nem illik az andalúz képbe számomra. Viszont mindenképp szerettük volna látna ezt a multikulti kisvárost, ha már a közelben járunk.
Tarifa felől érkeztünk és a következő nagyváros a brit sziget előtt Algeciras. Megálltunk volna egy röpke sétára, de nem nyerte el a tetszésünket amit láttunk a part mentén és inkább igyekeztünk a 30.000-es lakosú félszigetre.
Gibraltár térképe egy info-táblán
A 400 m magas Upper Rock
A spanyoloknál bérelt autónkat Gibraltár előtt La Línea de la Concepción spanyol városka hatalmas parkolójában - közvetlen a határ előtt - hagytuk (tanácsos, a spanyol biztosításunk ott nem volt érvényes) és míg a parkolóhely számozásának rögzítésével voltunk elfoglalva hangos dübörgésre lettünk figyelmesek, épp startolt egy repülő Gibraltárról.

A határon átkelés előszezonban nem okoz gondot. Kevés turista vagy dolgozó, kevés autó volt aznap. Rápillantottak az útlevélre és kész, de főszezonban hosszú sorokról regélnek.
A határ után lehetőség van buszra szállni, mi a gyalogos megoldást választottuk. Egy térképet vettünk és a rövid időbe próbáltuk beletenni, ami bennünket érdekel(het).

Royal Air Force
Ahhoz, hogy a félszigetre belépjünk először a határral párhuzamos repülőtér kifutópályáján kell keresztülmenni. Számunkra szokatlan - úgy tudom a világon egyedülálló -, hogy egy repülőtéren csak úgy sétálgathatunk, mint bármely gyalogosoknak kijelölt helyen. Nem is igazán értem, hogy tudják olyan gyorsan és rendszeresen ellenőrizni, hogy nem került e szemét vagy egyéb balesetet okozható tárgy a start- és landolópályára.
A szikla

Akár haladhatunk navigáló eszköz nélkül is a tömeggel, hisz szinte mindenki a sétálóutca irányába megy már előszezonban is. Lehet a félszigeten nincs is előszezon..?
A Main Street, a shopping centrum legaláb is ezt mutatta.
Grand Casemates Square
Main Street

Már azt hittem a színes spanyol stílus angolosan távozott, mikor megláttam egy csempés udvar bejáratát.

St. Mary római katolikus katedrál

A katedrál oldalsó oltára

Az egykori ferences kolostor (The Convent 1530-ből) ma a kormányzói hivatalnak (nem látogatható) ad helyet. A bejárat előtt a Royal Gibraltár ezred gárdájának egy katonája őrködik. Bizonyos napokon 11 órakor egy kis ceremóniával történik az őrségváltás. Aznap arról lemaradtunk, igyekeztünk fel a hegyre!

Kormányzói hivatal (The Convent)

Neandervölgyiek, mórok, később hollandok, majd végül az angolok vetettek hálót a félszigetre. Utóbbiak 1830 óta birtokolják, olykor némi huza-vonával a spanyolokkal. Természetesen a Brexit óta ez az állapot újra éleződött.
Tény, hogy Gibraltár az angolok nagyon fontos katonai pontja a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán felé. Európában itt az egyetlen hely, ahol a berber majmok szabadon élnek (róluk majd később) és egy monda szerint az angolok majd akkor hagyják el a szigetet, ha az utolsó majom is elhagyta azt. :-)

A felvonó előtt kisbuszok várakoznak, sofőrjeik igyekeznek a turistákat elkapni és meggyőzni, hogy a két órás busztúrával, amit kínálnak sokkal többet láthatnak, mintha gyalog vagy a felvonóval magunk mennének fel. Akár igaza is lehet, de nekünk nem volt több mint két óránk a szervezett túrára (50,-Euro/fő + belépők 2017.) Felvonóztunk (38,97 Euro két főre 2017.)

Autók, mint megannyi matchbox

Jól látszik a repülőtér kifutópályája
Balra a távolban Afrika partjai

Öt perc és már odafenn is voltunk 400 m magas szikla közelében. A felvonóból kiszállva már érkeztek a gibraltári majmok. Figyeltem, okosan megtanulták, amint érkezik egy kabin tele emberrel, az nekik finomságokat jelenthet.

Mára rendszeresen etetik őket, így javult a helyzet, korábban volt, hogy durvult a helyzet. Táblákon kérik a turistákat, ne etessék a majmokat! Hallottunk olyan történetet is, hogy lementek a városba és ott randalírkodtak, lopkodtak. Aki éhes, az éhes.

Mindenütt óva intettek bennünket holminkra figyeljünk, élelmiszert ne fogyasszunk, mert a majmok szemtelenek is lehetnek. Bizony láttuk is, hogy a figyelmetlen turistának nem sok ideje maradt a tulajdonát megtartani...

Ami zörög az csak érdekes lehet...

Ő elég barátságtalan képet mutatott

A kilátóteraszokhoz menve is mindenütt ott pihentek, kurkásztak vagy nagy játékpartikat vertek le egymással. A korlátok az ő akrobatakorlátaik.

Alszom, hagyj békén!
Pazar környezetben

A kilátás odafentről lenyűgőző! Szerencsénk volt az időjárással, kék ég, szikrázó napsütés, messzire elláttunk az andalúz partokig és Marokkó partjai is felsejlettek. A tágas kikötőkben rengeteg (teher)hajó és pompás yachtok sorakoztak.

The Rock

Egy frissítő után még egyszer körülnéztünk és betájoltuk, hogy merre is nézelődjünk még a városban odalenn.
A felvonóról lejövet ez a nemzetközi köszönőtábla búcsúztatott. Egy ideig álltam előtte és kerestem a magyar köszönöm-öt. Megtaláljátok?

Május eleje lévén a fák, bokrok mind virágba borultak Gibraltáron is, színek és illatok tömkelege.

Bouganville

A nívós kikötő közelről

1914-1918-as emlékmű

Fenn Moorish Castle bástyája látható
Igazából jó lett volna a hegyen a botanikai parkban nézelődni, a cseppkőbarlangot megnézni, a Catalan Bay strandra leugrani, a Moorish Castle romait felfedezni vagy az Europa Point szikláiról Afrika felé tekinteni. Sajnos mindezek már nem fértek be az egy napba.
Grand Casemates Square téren ettünk egy kiváló pizzát és felkerekedtünk a La Gondola kávézóba meglátogatni előző nap Tarifa-ban megismert magyarjainkat.

Nagyon köszönjük a vendéglátást ez úton is, további sok sikert Nektek választott hazátokban!
Aki erre jár, keresse meg ezt a kedves csapatot és ne feledje átadni üdvözletünket!!!
Ki tudja, talán találkozunk még! :-) Ahogy ígértük, szívesen látunk benneteket, ha a bajor tenger közelében jártok!