"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2015. április 26., vasárnap

Pitypangzselé, medvehagymás palacsinta, görög fűszerek és co.

Mági oldalára találva a pitypangzselé felkeltette az érdeklődésemet. No, meg Mági kedves írásai - igen, szeretetre hangoltan minden egyes sora - is marasztalnak blogja olvasásakor. :-)
Másnap az időjárás is kedvezett nekem a déli virágszedéshez a közeli kaszálón és kosaram hamar megtelt 100 darab sárga pitypangfejecskével. A méhek hazáig követtek.., persze, egy kosárnyi nektárt vittem haza előlük. Maradt nekik is bőven a réten. :-)


A recepten csak kicsit változtattam. A virágokhoz és almakockákhoz még egy darab gyömbért is tettem és a fél kg cukor helyett csak 30 dkg nádcukrot és egy löttyenetnyi juharszirupot öntöttem. (Nekem így is nagyon édes)
Míg forrogatott a lé, érdekes-édes virágméz illat lengte be a konyhát.


Leszűrtem üvegekbe, szárazdunsztként fűtőtáskába raktam őket és a megmaradt rostból a leírtak szerint elkészítettem a lekvárt is.
Egy pohárral maradt ki, azt vízzel higítva és earl grey teával ittam meg. Az íze pont olyan virágméz íz, mint az illata volt főzéskor.
Elutaztunk a hétvégére barátokhoz, így a 24 óra helyett 48 órát állt a száraz dunsztban. Alig vártam, hogy megnézhessem az első kis üveggel az eredményt. Nem lett olyan zselés, mint gondoltam, meglehetősen folyékony, az íze kitűnő, de ezt már a kimaradt egy pohárból megállapítottam. Minden bizonnyal, mert nem tettem bele annyi cukrot, de nekem így is igen édes. Teába nagyon jó lesz, süteményekbe szintén és lett egy üveg különleges lekvárom is. :-)


Lekvár és majdnem pitypangzselé

Hetek óta medvehagymát gyűjtünk a kirándulások során. Ha nem is minden nap, de most gyakrabban fogyasztjuk, mert most friss. Salátát ha készítek, arra is vágok frissen, krémlevesnek is szeretjük, pogácsát is sütöttem vele.

Medvehagymás pogácsa

Krémleves készül

Már említettem, a palacsinta nálunk igen kedvelt étel, sokoldalúságával - hol édesen, hol sósan - számunkra megunhatatlan.
Medvehagymaszezonnak megfelelően a következőt húsmentesre készítettem.
Az alaposan megmosott hagymaleveleket apróra összevágtam és fenyőmaggal készítettem egy nyers pesztót. Sárgarépát rövid hasábokra szeleteltem, olajon átpirítottam apróra vágott piros paprikával, cukinit szintén hasábokban vágtam fel, hozzáadtam a répához, szórtam rá fagyasztott zsenge borsószemeket és az egészet csak addig pároltam míg roppanós maradt. Ráöntöttem a pesztót és joghurttal sűrítettem, fűszereztem (só, bors, szerecsen). Hogy pikánsabb legyen, megszórtam pici rózsaborssal. Egyet rottyant és már félre is húztam a tűzről.


Vékony palacsintatésztát készítettem és apróra vágott medvehagymát s reszelt sárgarépát szórtam a tésztába. Kisütöttem a palacsintákat, a zöldséges-pesztós öntettel leöntöttem, félbe hajtottam és már ehettük is.



Végül a görög fűszermagjaim kihajtott példányairól. Az egyetlen kikelt zsályám már 12 cm-es, finom illata van, ahogy az oregánóknak is. Abból három tő tört elő, most átültettem őket egy cserépbe. Micsoda illatok! 

Zsálya

Oregáno
 
A többi mag amit még február végén vetettem sajnos nem bújt elő. Viszont ennek a két fűszerfélének nagyon örülök, hisz én gyűjtöttem tavaly nyaraláskor, őrizgettem a télen, elvetettem, locsolgattam, gyöngyölgettem. Most arra várok, hogy erősödjenek, sűrűsödjenek, hogy a nyáron e fűszereimmel ízesíthessem az ételeinket. 
Kétéves metélőhagymám is saját, túlélte a telet, csak a rozmaringom és a mentám fagyott ki, azokat úgy vettem/kaptam. Még kakukkfüvet kell beszereznem meg borsikát, bazsalikomot és turbolyát újra vetettem és akkor az alapfűszereim összeálltak. Szoktam néha egy-egy exotikumot is vásárolni, de azok sosem túlélő fajták. Ananászos zsálya, citromos borsika, sztevia, zsázsa, citromfű is előfordul nálunk, ha a kertészetbe tévedek.

20 megjegyzés:

  1. a pitypang zselének/lekvárnak nincs semmiféle kesernyés utóíze?

    azt a pesztós, joghurtos, zöldségest, palacsintás receptet elraktároztam magamban, hisz ez kitűnő vegetáriánus kaja a lányoknak!

    A pogácsád azzal a szívecske formával nagyon nyerő! idáig érzem az illatát :))

    A kis zsályádon mosolyogtam, pont egy ekkora nagyságút vettem magamnak, mert az enyém kipusztult. Vettem egy citromfüvet is, remélem elterjed...Oreganom van, rengeteg..:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, Orsi semmi keserű íze nincs! Sőt, nekem elég édes is.

      Gondoltam feldobom az egyszerű köralakú pogácsa megszokottságát. :-)

      Szoktál magot fogni a fűszereidről?

      Törlés
    2. nem :) kint, szabad földben oregano, snidling, menta, évelő kapor, és az imádott hegyi kakukkfű van. Meg amit most ültettem, a zsálya és a citromfű. Ezekről egyről sem szedek meg magot, mert terjed ám rendesen mindegyik :)
      Cserépben van a bazsalikom és a majoránna.

      Törlés
    3. De jó! Ha nekem kertem lenne... :-)

      Törlés
  2. Én is úgy tudtam, hogy kesernyés.Gyerekkori emlékekből még él bennem ahogy sípot hasítottunk a szárából és mit mondjak elég keserű volt utána a szánk :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Miklós, jól tudod, nyersen keserű (én is emlékszem rá, meg ragacsos és rossz szagú volt a kezünk tőle) - ami úgye a gyógyhatású anyag benne - de így megfőzve semmit sem keserű. :-)

      Törlés
    2. no, ezért kérdeztem én is, hogy van e kesernyés utóíze :))

      Törlés
    3. Így már akkor értem :) Köszönöm az infót!

      Törlés
  3. A szív alakú pogácsa nagyon tetszik, jó ötlet!!!!
    Gasztronómiai antitalentum vagyok, biztosan nem fogok készíteni ilyen különlegességeket, de szívesen olvasok róla és csodálom a kreativitásodat :))

    VálaszTörlés
  4. Finomságok tárháza :-)
    Medvehagymás pogit és is sütöttem, de a fotóig nem igazán jutott el csak a maradék. :-D
    Érdekes lehet a pitypang lekvár. Kár, hogy én nem szaladhatok a közeli szántóra virágért :-(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kata, láttam a Te pogidat is :-)
      Pitypangért pedig csak a távoli szántóra, rétre, kaszálóra érdemes menni, hogy az autók kipufogógázától "mentes" legyen.

      Törlés
  5. Télen, ha fáj a torkod ezt a pitypangmézet keverd össze ökörfark-kóró-szesszel (leírás itt:
    http://aranyosfodorka.blogspot.hu/2010/07/okorfarkkoro-szesz.html) És 1-2 napon belül javulni fog az állapotod.
    A medvehagymás palacsinta igen finom, én egy kis vegetás tejföllel szoktam megkenni, de volt, hogy darált húst göngyöltem bele + kirántottam. Annyi mindenbe lehet felhasználni. Egyénként elég szapora, ha ki tudsz szedni 2-3 tövet, és elülteted, hamarosan otthon is lesz (mint nekem) friss medvehagymád tavasszal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a linket a recepttel, csak el ne felejtsem nyáron az ökörfarkkórót gyűjteni!
      A gönygyölt-panírozott variációt még nem próbáltam, nagyon jól hangzik!
      Otthon Szülőknél ültettünk a kertbe, nekem sajnos nincs kertem, cserépben nem marad meg, próbáltam.

      Törlés
  6. Szuper dolgokat kreálsz! Most sajnos nem volt időm mindent átolvani, most jöttünk Sachsenből, hulla vagyok és millió e-mail meg bloghír várt rám. De nem bírom ki, hogy ne írjak. A pitypangos dologról még sosem hallottam. A pogácsa és a palacsinta fantasztikusan hagzik. Én továbbra is olyan bizalmatlan vagyok, jobban mondva idegenkedek ettől a számomra teljesen idegen növénytől, a medvehagymától, hogy még sosem próbáltam ki vele semmit sem.
    üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Flögi, pedig egy próbát megér! :-)

      Törlés
    2. Biztosan, csak olyan bizonytalan vagyok, mit is kezdenék vele, hogy valahogy eddig még nem győzött meg a dolog. :-) Szerintem ezt tavaly ilyenkor is leleveleztük. :-)

      Törlés
    3. :-D igen, emlékszem, hogy tavaly is erről leveleztünk már... talán jövőre megbátorodsz és kipróbálod. :-)

      Törlés
  7. Nagyon kreatív voltál! :) Kacérkodom én is a pitypangzselével, adtál egy újabb lökést az elkészítéséhez.
    A sós palacsintád is izgalmas, finom lehetett! :) Sajnos én allergiás vagyok a medvehagymára, ezért ki kell hagynom, de a család szereti. Felénk rengeteg van, kaszálni lehetne! Sokszor tettem el fagyasztva, olajjal leöntve, de úgy nem szerették. Már nem erőlködöm. Van rengeteg más, amit jobban szeretnek, hát legyen az!
    A fűszerkéid csodásak! Egy nagyobb balkonládában talán tovább megél, éppen át is telelhetne. Nem gondoltál rá?
    Nálunk a citromfű sok évig burjánzott a kert szélében, igyekezett elvenni a területet még az epertől is és az idén se híre, se hamva! :( Fogalmam sincs hova tűnhetett, ilyet még nem tapasztaltam. Ültettem újat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mági inspirált a pitypangos dolgokra, örülök, ha Te is kedvet kapsz hozzá. Kár, hogy allergiás vagy a medvehagymára, de mással is helyettesítheted. Itt is kaszálni lehet, már messziről illatozik az erdők alja tőle.
      A fűszereimet nagyobb cserepekbe szoktam átteleltetni, többnyire sikerül is, sőt van olyan tél, amikor odakinn marad egyik-másik és azt is túléli. A citromfű a Szülőknél is igen szapora, szinte kiirthatatlan. Nálad meg eltűnt? :-(

      Törlés