"Mindig emlékezz rá, hogy a boldogság nem úticél, hanem az utazás maga"

2014. szeptember 29., hétfő

Őszi gasztro

A múltkor felfedezett kökényes, homoktövises folyópartra visszatértem és gyűjtöttem télre mindkét C vitamin forrásból.
A homoktövis már annyira érett állapotban volt, hogy szedéskor sok apró szem szétroppant. Így elég szaporátlan volt. 300 g-ot sikerült elsőre szednem, kezeimen folyott a sárga C vitamindús lé. Utána következett a kökény, amit ezek után élvezet volt szedni. A szemek nagyok - mint nagy borsószemek vagy szőlőszemek - egészben maradtak, hamar telt a kosaram. 1200 g sikeredett belőle.
Miután főleg a C vitamin miatt szeretnénk fogyasztani a bogyókat, azon gondolkodtam, mit is készítsek belőlük vagy mit ne, hogy ezt megtarthassa. A homoktövis szemeket alaposan megmostam, lecsepegtettem, picit száradt és dobozban a mélyhűtőbe raktam. Télen apránként szedhetek ki belőle és kiolvadás után mézzel lehet enni.

Homoktövis

A kökényből több volt, ezért egy részét szintúgy lefagyasztottam, a másik részéből pedig szörpöt készítettem. Egészben felfőztem annyi vízzel, ami ellepte, nyírfacukorral és sok-sok fűszerrel (fahéj, ánizs, szegfűbors, szegfűszeg, szerecsendió, koriander) ízesítettem. Amikor puhák lettek a szemek krumplinyomón átnyomtam és még egy forrásig rottyant a tűzön. Tiszta üvegbe töltöttem és be a hűtőbe, azonnali fogyasztásra. Egy liter lett, hamar elfogy. Az alja kicsit "zaccos", de ez bennünket nem zavar, felkavarjuk vízzel higítva isszuk.

Kökény

Kökény szörp

Ilyentájt már alig várom a hokkaido szezonját, az itt termett vörösnarancs színű gömbölyű jellegzetes ízű tökfélét. Itt ismertem meg ezt a fajtát. Bajor kolléganőm részletesen elmondta, hogy hogy kell elkészíteni, hamar meg van és laktató. Már éreztem is az ízét a számban meséléskor, alig vártam, hogy kipróbálhassam és nagyon bejött. Azóta többféleképpen is kipróbáltam, finomítottam a receptet a saját szám íze szerint. Vannak, akik meghámozzák - én feleslegesnek tartom, a héja is ugyanúgy megpuhul, kár lenne eldobni. Cukkinit és uborkát sem hámozunk. Vannak, akik tejszínnel dúsítják vagy fött krumplival sűrítik. Szerintem a tök állaga pontosan megfelelő egy sűrű krémleveshez, sohasem teszek bele belőlük.
Aznap hazafelé is vettem egy formás hokkaidot és deszertnek magyar szilvát - lepénynek. A szilvás lepény tésztája egyszerű élesztős alapú tészta, amibe a félbeszedett szilvaszemeket belenyomkodtam. Volt pici maradék fagyasztott bogyós gyümölcsöm is, a lepény egyik végére azt szórtam. Meghintettem fahéjas vaníliás cukorral a gyümölcsöket és készre sütöttem.

Őszi lepény

Míg a lepény sült elkészítettem a korianderes hokkaido krémlevest. Saját kreáció.
Odatettem az alaposan megmosott és felkockázott, kimagozott hokkaidot hagymával (lila és fehér) és picit átdinszteltem. Mielőtt felöntöttem fehérborral dobtam rá friss koriander leveleket, összevágott fokhagymát, chilit és friss gyömbért. Úgy szeretjük, ha pikáns, csípős. Sóztam, borsoztam és forró vízet adva hozzá percek alatt puhára főztem.


Botturmix segítségével krémesítettem és a végén reszeltem bele szerecsendiót. Pirítóst megkentem friss fokhagymával, felkockáztam, ez került betétnek a krémlevesre, szórtam rá pirított szezámmagot és friss koriander leveleket. Az ízek mesések, mindet külön-külön lehet érezni… fokhagyma, koriander, gyömbér, szerecsendió, fehér bor és persze a hokkaido.








Jó étvágyat hozzá!

6 megjegyzés:

  1. No ezt a töklevest ki fogom próbálni ! Nagyon ínycsiklandónak tűnik a recepted alapján...Szilvából most elegem van, a napokban ettem meg a szilvás-gombócok utolsó darabjait és nemrég sütöttem én is szilvás-lepényt - nálunk a gyerekek ezt nagyon szeretik, természetesen a java most is hozzájuk került.:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak ajánlani tudom, aki szereti a krémleveseket, annak ez is ízleni fog. :-)

      Törlés
  2. Az én férjem mindent megeszik, csak a tököt nem, de ezt ahogy leírtad, annyira finom lehet, hogy tuti megenné!! Ha meg nem...több marad nekem :D én ugyanis szeretem, nagy ritkán csinálok magamnak tökszezonban, de így még nem, ahogy Te készítetted el.

    Annak a kökény szörpnek isteni színe van, az ízét már nem is kérdezem, mert sejtem: mennyei :) engem sem zavarna a zaccos alja :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Orsi, pont itt vagy nálam és jó hogy megjöttél :-)

      Szóval először a férjem is kicsit furcsán nézett a hokkaido levesre, neki elég volt a színe. Akkor nekem is egyedül jutott az egész adag :-D mára már velem eszi, felezünk. :-) Próbáld ki, talán nála is bejön!

      A kökény maga nem különösebben ízletes (fanyarkás) de sok fűszerrel kellemes szörp varázsolható belőle.

      Törlés
  3. Nagyon guszta a levesed!
    Épp idejében írtál a homoktövisről, nálam a kertben terem. Kimentem megnézni, hogy milyen állapotban van. hát épp, hogy le tudtam szedni belőle egy kicsit, valóban jó érett már. Ezt az adagot most mézbe teszem, a többit én is a mélyhűtőbe. A férjem szereti ezeket a különleges növényeket, így ez is van a kertben :) A kis adagot, amit én szedtem ,a szúnyogok állandó raja kísért, ezért gyorsan abbahagytam, majd folytatjuk.
    A kökényt nagyon jó volt olvasni, hogy dolgoztad fel, mi csak csipkedni szoktuk, és fanyalogva megkóstolgatni :)))))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És finom is Éva, én napokig el vagyok ezen a levesen. :-)
      A kökénynél én is mindig fanyalogtam, de most egy ízletes itókát varázsoltam belőle.
      Próbáld ki, nem fogsz benne csalódni. :-)

      Törlés