"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2015. június 7., vasárnap

Spárga, eper és co.

Nyári gasztrotúrámon a bajor területen igen kedvelt - mára már nálam is - spárga és eper szezonból válogattam. Tavasszal alig várjuk, hogy e két termék végre kapható legyen a piacon. Noha, kezdetben borsos áron kínálják ( a spárga kg-ját láttam 26,- Euróért) meg szoktuk várni, míg beérik a hazai megfizethető áron. Mind a fehéret, mind a zöldet nagyon szeretjük, lényeg, hogy friss legyen.
Spárga, eper és metélőhagymából lehet igen finom friss salátát készíteni, de én most külön felhasználva próbáltam ki új dolgokat.

Spárga leveles tésztában, tőkehal fehérboros mártással

A megtisztított spárgákat picit előfőztem, a főzőlét félretettem a mártáshoz. A kiterített leveles tésztákat megkentem fűszerezett creme fresh és vagdalt medvehagyma keverékével. Befedtem főtt sonkaszeletekkel, elrendeztem rajta a spárgarudakat és mint egy rétest feltekertem. Megkentem tojássárgájával és megszórtam szezámmaggal. Pirulásig 170-180 fokon megsütöttem. A sózott, borsozott tőkehalat puhára sütöttem, a spárgaléből fehérborral, fűszerekkel fehér mártást kevertem és tálalhattam.





Serpenyős csirke bolonyai módra

A csirkecombokat olajon picit átpirítottam sóztam, borsoztam, félretettem. Ugynabban a serpenyőben reszelt sárgarépát, felkockázott piros paprikát és hagymát dinszteltem, erre tettem a csirkecombokat, felöntöttem vörösborral, darabos paradicsomlével, olaszosra fűszereztem és puhára pároltam. Tésztával tálaltam.
  


Előszedtem már régen használt erdélyi cserépedényemet és egy húsgombócos zöldséges kiadós ebédet dobtam benne össze.

Húsgombócos ragu

A megtisztított zöldségeket - sárgarépa, zeller, burgonya, póréhagyma, zöldborsó - felkocáztam és mindből a felét a cserépedénybe tettem. A darálthúsból sok-sok fűszerrel (került bele a rodoszi fűszereimből is) apró húsgombócokat formáztam, majd a golyókat a zöldségekre rendeztem. Kenyér vagy zsemle helyett reszelt sárgarépával lazítottam a húsgolyókat. Felöntöttem a tálat vízzel, fűszereztem minden jóval (só bors, szerecsen, boróka, koriander, rózsabors, zsálya, paprika). Be hideg sütőbe és készíthettem a desszertet. Vajaskifliket tálaltam hozzá.





Epres-banános browni-torta

Ezt a receptet egy általam gyakran látogatott és igen kedvelt oldalról, - Antal Vali - hoztam, némi változtatással.
A brownie tésztájába aszalt gyümölcsök helyett áfonyadzsemet tettem és egyéb fűszerekkel is ízesítetem, pici koriander, fahéj, szerecsen is került bele. Pár hete tudtam meg, hogy vodka nem csak színtelen lehet, hanem sötét whisky színű is. Egy lengyel ismerősünktől kaptunk egy számomra addig ismeretlen, ellenben különösen ízletes vodkát és jócskán löttyintettem belőle a tésztába. Nagyon jól illett hozzá!
A kihűlt tésztára ajánlott banánpuding - ami valójában nem is puding - annyira megtetszett, hogy legközelebb más sütikhez is ezt fogom alkalmazni!
A kész browniet epertükrön tálaltam, a siker teljes volt!
Epertükör: epret, a narancs másik felének levét és pici limonés kandírozott cukor levével folyékonyra turmixoltam. Kész.


Mosolygós brownie-torta

Az epertükörhöz



Amikor a sütőt (villany) bekapcsolni készülök, akkor átgondolom, hogy mit lenne érdemes még sütnöm, ha már egyszer úgyis bemelegítem és így esett a választás az édes-fűszeres kenyérre. Gyakran készítem, íze sokaknak a telet idézheti, mi nyáron is igen kedveljük. Hamar kész, napokig eláll, ha el nem fogy.

Édes-fűszeres kenyér

25 dkg liszt, 2 tojás, 10-15 dkg méz, 1 dl tej (illetve amennyit felvesz), 5 dkg vaj, ½ csomag élesztő (nálam szódabikarbóna), pici só, 1-1 mokkáskanál őrölt fahéj, gyömbér, szerecsen, ánizs szegfűbors. Ne sajnáljuk a fűszereket, minél aromásabb, annál finomabb!
A vajat a mézzel kicsit kimelegítettem (ne forraljuk!) és a száraz alapanyagokhoz dolgoztam. A tojásokat jól felvertem és a masszámhoz adtam. Kókuszvajjal kikent formába öntöttem, szezámmal megszórtam és az előmelegített 200 fokos sütőben megsütüttem. Tűpróbával teszteltem, a szomszédokat az illatokkal gerjesztettem! :-)
Egy más alkalommal csokiöntettel borítottam be, narancslekvárral tálaltam, de sós húsokhoz is kitűnő lehet.





A mézbe elrakott fenyőrügyek az 5. naptól a málnás ízből gyantás-fenyős ízre váltottak.

12 megjegyzés:

  1. Hát ehhez nem nagyon tudok hozzászólni (a rántottám verhetetlen ezért a többit nem is erőltetem), de a viccet félretéve a képek nagyon meggyőzőek és szívesen megkóstolná az ember. Ez egy igazi gasztro bloggeres bejegyzés :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-D köszönöm, néha elkalandozom egy-egy gasztro-túrára... csak az ízek miatt. :-)

      Törlés
  2. Válaszok
    1. Ezek most kivétel nélkül azok voltak (nem mindig van ez így) :-)

      Törlés
  3. Te jóóóó éééég! :O hogy lehet ennyi finomságot csak úgy, az éhes blognépség elé tálalni???? :))
    aztaaaa, csak kapkodtam a fejemet:O

    a spárgás, sonkás óóóó, de nyami :) csak úgy halkan mondom, én még nem ettem spárgát...valahogy mindig kimaradt az életünkből, de még nem késő megkóstolni valamikor :)

    a brownie-d meg .... jobb, ha csendben maradok :D

    Úgy összességében: nagyon-nagyon ügyes vagy!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-D éhes blognépség? Épp vacsora utánra időzítettem... :-)
      Orsi, spárgát én is azóta eszem mióta itt élek, párom imádja, ő általa szerettem meg. Azelőtt nekem is ismeretlen volt.
      Köszönöm, próbáljátok ki, érdemes!

      Törlés
  4. Ez igen! Nagy főző-sütő-tehetség vagy! Guszták, ötelesek és finomak is lehetnek.
    Nálunk is nagy sláger volt az idén a zöld spárga, nagyon jó balzsamecetes salátákat csináltam belőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dehogy Flögi, csak szeretek új dolgokat kipróbálni, ez mind sikerült is finomra, de nem mindig van ez így. :-)
      Érdekelne a spárgás balzsamecetes salid, azt még nem próbáltam! Tudnál receptet küldeni?

      Törlés
  5. Hijnye, nem is tudom melyiket kóstoljam! Inkább mindet sorba.
    De valamiért nem jönnek ki a képernyőből, hiába nyújtogatom a mancsom. :-O

    VálaszTörlés
  6. A spárgát meghagyom neked, de azt a bolognai csirkét biztos kipróbálom és érdekes lehet az az édes-fűszeres kenyér....Jó pap holtig..... :-).... hát én is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megéri, kíváncsian várom a véleményed! :-)

      Törlés