"Vágyaid olyanok, mint egy felbukkanó madárraj a házad felett. Elsuhannak. De ha fészket vernek az ereszed alatt, ott élnek, s ezért már te felelsz. Befogadtad őket!" Müller Péter

2014. július 29., kedd

Gasztrovilág 2. ismét az esőben

Esőben várakozva.


Bokor alatt esőt kivárva

Eső után bogarászva
Míg ők odakinn, addig én idebenn a konyhában. 

Mert olyan kedvesen kértétek, hogy legyen máskor is recept, jódolgomban ismét a konyha világának hódoltam. Na, nem mintha azt máskor nem tenném. De vannak napok amikor próbálom ízvilágom fantáziáját szabadjára engedni.

Nagyon szeretem a töltött káposzta minden változatát. Szabolcsi paradicsomos változat vagy sem, németes rolók, teljesen mindegy. A paradicsomos változattal viszont sokszor volt problémám a sav miatt. Ez az aszalt paradicsomos változat viszont nem okoz gondot nálam. Saját kreációm.

Töltött káposzta (spiccroló) Kavics módra

1 fej édes káposzta

Töltelék:

500 g darátl hús (nálam vegyes)
1 kisebb fej vöröshagyma felkockázva
1 fokhagymagerezd
1 piros paprika apróra felkockázva
zsemlemorzsa vagy 1 szelet pirítós apróra zúzva (nálam utóbbi)
1 tojás
1 teáskanál mustár
paprika, só, bors, szerecsendió, őrölt kömény
friss zöld fűszerek (nálam oreganó, bazsalikom, rozmaring)

Mártás: (nem kell habarni, sűríteni!)

1 üveg (150 g) olajban elrakott aszalt paradicsom
1 kisebb fej vöröshagyma
1 fokhagymagerezd
só, bors, szerecsendió, friss bazsalikom

A káposztát tengerisós, köményes vízben blansíroztam, lefejtettem a leveleket jeges vízben lehűtöttem. A levelek torzsáját/ereit kivágtam, hagytam hűlni. A sós-köményes levet félretettem.
A tölteléket fasírt módjára összedolgoztam az összes hozzávalóval. Mint a szabolcsi töltött káposztát megtöltöttem a leveleket a darált hússal spiccesre. Nagynéném tanította, hogy kell a leveleket a tenyeremen tartani, felgöngyölni, betürködni. Ha marad ki töltelék, apró golyókat gyúrok belőlük.
A nagy fazékban, amiben a káposztát blansíroztam, vajon vöröshagymát pirítottam, hozzádobtam a káposztából kimaradt cafatokat, a puhább ereket. Megdinszteltem és az előzőleg mixerrel pépesített aszalt paradicsomot (pürét) ráöntöttem, fűszereztem(óvatosan a sóval!), majd a félretett sós-köményes lével felengedtem. Amikor puhára főtt minden botmixerrel pürésítettem, utána ízesítettem, vissza a főzőlapra. A spicces káposzta roládokat szép szorosan a pürébe süllyesztettem. Annyi pürét kell készíteni, hogy ellepje az összes spiccrolót. 1 órát lassú tűzön rotyogtattam.



Készült desszert is hozzá, a recept egy bajor süti, aminek az alapján ismét változtattam.

Ribizlis süti



Tésztához:

125 g vaj
75 g cukor (nálam barna)
1 cs. vaniliás
1 tojás
1 teáskanál sütőpor
125 g liszt (nálam 100 g)
100 g őrölt mandula/ dió (nálam 125 g dió)
(én tettem bele citrom reszelt héját is, legközelebb liszt helyett is csak diót teszek)

700 g ribizli (nálam 550 g)

Krémhez:

3 tojás
75 g cukor (nálam barna)
pici fahéj
(nálam még 6-7 szem szegfűbors apróra zúzva)
1 pohár tejföl (250 ml) (lehet krémes túró vagy creme fresh, nálam krémtúró)
pici só

A tésztának valót jól kidolgoztam. A recept nem ír további folyadékot, én löttyintettem hozzá pici kókusztejet, mert különben nem tudtam volna eldolgozni, túl száraz.
Kókuszvajjal kikent formában szépen elsimítottam a masszát - recept szerint 26 cm átmérőjű formába, most megmondom nem lesz elég! az én formám 30 cm és épp nem folyt ki a kész süti! - előmelegített sütőben 30 percig csak alulról sütöttem.
Míg sült elkészítettem a krémet a tetejére. A cukrot a tojások sárgájával jól kikevertem, beleszórtam a fahéjat, ide is hintettem vaniliás cukrot, meg apróra őrölt szegfűborsot. A tojások fehérjét a pici sóval keményre vertem és óvatosan a tojássárgás krémhez kevertem, ne törjön.
30 perc után kivettem a tésztát és elterítem rajta a ribizlit (lehet áfonya, egres, rebarbara vagy meggy is). Megszórtam még a ribizliket egy pici vaníliás cukorral.



Erre került a krém, szépen elkentem és újabb 30 percre visszatoltam a sütőbe, de már alul és felül is sütöttem.Tűpróba, kész!
Meg kell várni, míg kihűl, különben nem lehet rendesen szeletelni.

Istenien savanykás, szaftos desszertet kapunk!




Jó étvágyat hozzá! :-)

14 megjegyzés:

  1. Nyelek nagyokat :)
    Mindkét fogás jöhet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :-) küldeném fénypostával, ha még lenne :-)

      Törlés
    2. Óóó, lemaradtam? :(( Nem csodálom, ha nem maradt :)

      Törlés
  2. a szabolcsi töltött káposztát ismered??? :)) jaj de jó, tudtam én hogy Te vagy az én emberem :D
    az aszalt paradicsomról jutott eszembe: évek óta készülök saját magam is aszalni, mindig elhatározás maradt, most meg paradicsomom sincs, katasztrofális a termés, sosem volt ilyen rossz, mint most.

    ...mindenesetre azért megkóstolnám azokat a finomságokat, amiket készítettél:)

    az a galamb pár csuda aranyos ott az esőben...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van egy nagynéném, aki szabolcsi származású és tőle ismerem. Nagyon finoman főz és süt. :-)
      Én is a boltban veszem az aszalt paradicsomot, biztos, hogy a házi finomabb lenne.
      Te is szoktál szabolcsi töltött káposztát csinálni, nem? A süti pedig nem bonyolult, hamar kész van. Holnap újra sütök, a szomszédok is kapnak belőle. Ha ideérsz Téged is megkínállak! :-)

      Törlés
  3. Tetszik a süti ! Vajon mirelit meggyel, eperrel (levétől lecsöpögtetve) is lehetne csinálni ? Vagy jobb a friss gyümölcs ? Akkor meg talán őszibarackkal ? Nálam minden süti nyerő, ha dió van benne :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha lecsöpögteted, akkor jó lehet, a lényeg, hogy ne ázzon el túlságosan a tészta. Őszibarackkal is finom lehet.
      Nálam is ha diós, akkor nyerő. Sima pistótát/tésztát már alig-alig sütök, inkább diósat vagy mogyorósat. Az utóbbi időben pedig már a liszt helyett is csak diót vagy mogyorót használok.

      Törlés
  4. Jaj,mennyi finomság!!!!!!!!!!!!!!! nyelek nagyokat.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet is Mamka, nagyon finom volt. :-) Próbáld ki Te is!

      Törlés
  5. persze, én csak szabolcsit csinálok! nagyon ritkán ( Orsi lányom kérésére) hajdúságit, szeretem mindkettőt, de azért csak a szabolcsi felé húz a szívem :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hajdúsági... na, most felkeltetted az érdeklődésem. Rá kell keresnem a neten. Gondoltam, hogy a szabolcsi felé húz a szíved. :-)

      Törlés
  6. Nagyon régen ettem ribizlit... pedig szeretem, de évek óta valahogy kimaradt.
    A sütidet szerintem kipróbálom... :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem eszem túl gyakran, de süteménybe bele-belekerül, érdemes kipróbálni, aki szereti a savanykás szaftos sütiket, az imádni fogja.

      Törlés